مطالب ماشین جک

بررسی جک s5 + مشخصات فنی و ظاهری کراس اوور کامپکت محبوب جک موتور

بررسی جک s5

بررسی جک s5، این ماشین محبوب شرکت جی‌ای‌سی در ایران و پرفروش‌ترین خودروی تاریخ کرمان‌موتور برای هر وبلاگ خودرویی واجب است.

در این مطلب از سایت لوازم یدکی طهران کمپانی به سراغ خودرو جک s5, کراس اوور کامپکت محبوب جک موتور می‌رویم و صفر تا صد آن را بررسی می‌کنیم؛ از مشخصات فنی و طراحی بدنه جک اس ۵ تا تحولاتی که در طول مونتاژ از سر گذرانده و آپشن‌های رفاهی جذاب در نسخه فعلی‌اش. مهم‌ترین مزایا و معایب خودروی JAC S5 و اینکه چطور بهترین خرید را برای لوازم یدکی آن انجام دهیم از دیگر دغدغه‌های ما در بررسی این ماشین چینی محبوب است. در انتها هم به سؤالات متداول جک s5 از نحوه تنظیم صندلی تا علت خرابی گیربکس آن می‌پردازیم.

مشخصات فنی جک s5

مشخصات فنی جک s5

جک S5 از اولین مدل‌های ماشین جک بود که به واسطه مونتاژ در کرمان‌موتور به جاده‌های ایران رسید؛ در این روزهای میانی بهمن ۱۴۰۲، درست ۱۱ سال از آغاز همکاری کرمان‌موتور و شرکت جک موتورز چین می‌گذرد و کرمانی‌ها ۹ سال از این دوره را با جک اس ۵، کراس اوور محبوب ایرانی‌ها همراه بوده‌اند.

جک S5 در اولین نسخه‌های مونتاژی (۱۳۹۳) با گیربکس ۶‌دنده دستی و پیشرانه‌ ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۲ لیتر (از نوع HFC4GA3.1D) عرضه شد. این کراس‌اوورِ دیفرانسیل‌جلو عملکرد فنی خوبی داشت؛ با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن‌متر در طول ۱۰.۸ ثانیه (در برخی منابع ۱۱ ثانیه) از شتاب صفر تا صد می‌رسید، با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگان جوانش را راضی می‌کرد و در هر صد کیلومتر از محیط‌های ترکیبی، ۷.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.

استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از این کراس‌اوور خوش‌طرح و چالاک باعث شد کرمان‌موتور در سال ۱۳۹۵ تیپ اتومات جک اس۵ را هم به بازار بفرستد. جک s5 اتوماتیک علاوه بر گیربکس 6 دنده اتومات دوکلاچه، آپشن‌های رفاهی جدیدی هم داشت که آن را جذاب‌تر می‌کرد. عملکرد فنی جک s5 اتوماتیک همان قدرت ۱۷۴ اسب بخار و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌داد و فقط گشتاور بالاتری داشت (2۶5 نیوتن‌متر). با این حال به دلیل وزن بیشتر و هدررفت انرژی در گیربکس اتوماتیک، زمان لازم برای رسیدن آن از شتاب ۰ به ۱۰۰ بیشتر از نسخه دستی بود (۱۳ ثانیه) و مصرف سوختش با ۰.۲ لیتر افزایش به ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر می‌رسید.

بررسی جک اس ۵ نقطه عطف دیگری هم دارد: سال ۱۳۹۹ کرمان‌موتور پس از فیس‌لیفت این کراس اوور پرطرفدار، نسخه جک s5 نیوفیس را که در بازار چین با نام S5 II شناخته می‌شد، روانه بازار ایران کرد. در مدل فیس لیفت جک اس ۵ فقط طراحی جلوپنجره و چراغ‌های مه‌شکن‌های جلو عوض شده بود، اما یک تغییر مهم در مشخصات فنی ماشین روی داده بود: نصب موتور ۱.۵ لیتری   HFC4GC1.6D با فناوری تزریق مستقیم یا GDI (و تنفس توربوشارژ مانند نسخه‌های قبلی) که بعدها در ماشین KMC K7 (JAC X7) هم از آن استفاده شد.

بررسی مشخصات فنی جک اس 5

کرمان‌موتور تا امروز جک s5 اتومات نیوفیس را با مشخصات و عملکرد فنی زیر مونتاژ می‌کند:

حجم موتور (لیتر) ۱.۵
پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ TGDi
گیربکس 6 دنده اتومات دوکلاچه
قدرت (اسب بخار) ۱۷۱ (در ۵۵۰۰ دور در دقیقه)
گشتاور (نیوتون‌متر) ۲۵۱ (در ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه)
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۹۰
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۱
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) ۸.۶

طراحی بدنه خودروی جک s5

مشخصات طراحی بدنه جک s5

یکی از مزایای جک s5 از همان ابتدای عرضه، طراحی جذاب، هماهنگ و جوان‌پسندش بود. این طراحی در کنار ابعاد این کراس اوور کامپکت و مهم‌تر از همه ارتفاع آن باعث می‌شود جک اس ۵ از نظر ظاهری مانند شاسی‌بلندها جلوه کند. تنها تفاوت ظاهری‌ای که می‌توان در نسخه اتوماتیک جک s5 نسبت به نسخه دستی دید، اندازه بزرگ‌تر رینگ‌ها است.

شرکت جی‌ای‌سی در فرایند فیس لیفت جک s5 را با هدف عرضه در بازار چین دستخوش تغییرات مختلفی از نظر طراحی سپر جلو و عقب، جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب، گلگیر و کاپوت کرده بود. اما کرمان‌موتور در سال ۱۳۹۹ فقط جلوپنجره را تغییر داد، چراغ‌های مه‌شکن جلو را بازطراحی کرد، رنگ‌بندی جدیدی برای تریم داخلی به کار برد و البته با افزودن آپشن کروز کنترل، کلیدهای آن را هم اضافه کرد.

داخل کابین جک s5 به شکل ساده و زیبایی طراحی شده و فضای مناسبی برای سرنشینان دارد. صندوق عقب جادار جک s5 هم  ۵۰۵ لیتر فضا در اختیار شما قرار می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید ابعاد و اندازه‌های مدل‌های مختلف جک s5 را ببینید:

جک s5 دستی

طول ۴۴۳۰ میلی‌متر
عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۶۴۵ میلی‌متر
وزن ۱۵۰۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۶۰/۲۵۵
R17
چرخ عقب ۶۰/۲۵۵
R17

جک s5 اتوماتیک

طول ۴۴۳۰ میلی‌متر
عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۶۴۵ میلی‌متر
وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۵۵/۲۵۵
R17
چرخ عقب ۵۵/۲۵۵
R17

 جک s5 اتوماتیک نیوفیس

طول ۴۴۷۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۶۴۵ میلی‌متر
وزن ۱۵۰۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۵۵/۲۵۵
R17
چرخ عقب ۵۵/۲۵۵
R17

امکانات رفاهی جک اس 5

بررسی آپشن های رفاهی جک s5

وقتی جک اس ۵ در سال ۱۳۹۳ با گیربکس دستی به بازار آمد به آپشن‌ها و امکانات رفاهی زیر مجهز بود:

سیستم ترمز: ضد قفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز با نیروی کمکی.

سیستم ایمنی کابین: ۲ ایربگ راننده و سرنشین جلو.

سیستم‌های کمکی راننده: کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری.

سیستم هشداردهنده: سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر.

سیستم روشنایی: دیلایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلوی هالوژنی، با قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور.

فرمان: برقی وحساس به سرعت با دکمه‌های کنترلی.

مالتی مدیا: سیستم صوتی با ۶ بلندگو، مسیریاب، بلوتوث، با پشتیبانی از  USB  MP5 – iPod – AUX.

سیستم تهویه اتومات دوگانه.

صندلی‌های چرمی؛ صندلی‌ راننده ۶حالته دستی؛ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی؛ صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، خروجی ۱۲ ولت؛ آینه‌های جانبی تاشو با تنظیم برقی، سانروف.

پس از آن جک اس ۵ اتومات امکانات رفاهی بیشتری به بازار آمد که شامل تنظیم برقی و حافظه صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، مانیتور، ۴ ایربگ ترمز پارک برقی، ایربگ‌های جانبی جلو، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور باران، سنسور جلو، تهویه اتومات و دوربین عقب بود. بررسی جک s5 اتومات نیوفیس هم نشان می‌دهد که کرنر لایت (قابلیت روشن شدن چراغ‌ با چرخش فرمان)، خروجی 12 ولت در صندوق عقب و تایرهای جدید به آن اضافه شده است.

 مهم ترین مزایای جک s5

مهم‌‌ترین مزایای جک s5 را می‌توان به این صورت فهرست کرد:

  • پیشرانه قدرتمند، سرعت و شتاب مناسب؛
  • امکانات رفاهی جذاب (به‌ویژه در نسخه اتوماتیک فول آپشن)؛
  • طراحی اسپرت جذاب در نمای خارجی و فضای داخل کابین؛
  • کابین جادار؛
  • بازار دست‌دوم پررونق.

مهم ترین مزایای جک اس 5

مهم ترین معایب جک s5

جک s5 در مقایسه با تولیدات داخلی و بسیاری از رقبای چینی خود نمره بالایی می‌گیرد، اما کارشناسان خودرو و کاربران این کراس اوور کامپکت درتوصیف تجربه خود به این موارد به عنوان مهم‌ترین معایب آن اشاره کرده‌اند:

  • حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین و نگه‌داری دشوار؛
  • کیفیت نه‌چندان بالای مواد به‌کاررفته در ساخت کابین؛
  • کندی عملکرد گیربکس اتوماتیک و استهلاک آن؛
  • نداشتن کروز کنترل (نسخه دنده‌ای)؛
  • مصرف سوخت بالا (نسخه اتوماتیک نیوفیس).

 

نحوه خرید لوازم یدکی جک s5

اگر قصد خرید لوازم یدکی جک s5 را دارید به صفحه لوازم یدکی جک s5 سر بزنید؛ طهران کمپانی مرجع تخصصی فروش لوازم یدکی خودروهای چینی است که امکان جست‌وجو و انتخاب قطعات مورد نیاز برای جک اس ۵ را بر اساس تیپ خودرو، حجم موتور و دسته‌بندی لوازم فراهم کرده است.

تنوع لوازم یدکی جک s5، ارائه ضمانت‌نامه اصالت و پشتیبانی و مشاوره آنلاین و تلفنی از ویژگی‌هایی است که خرید شما را به تجربه‌ای آسان و شیرین تبدیل می‌کند. همچنین میتوانید برای مشاهده تمامی محصولات لوازم یدکی جک روی لینک کلیک کنید.  

سوالات متداول

نحوه تنظیم صندلی جک s5 چگونه است؟

برای ریست کردن تنظیمات صندلی جک s5 باید اول سويیچ را روی حالت ACC قرار داد تا جریان برق پشت آمپر قطع شود. پس از آن با چند بار چرخاندن میکرو سوئیچ راننده، صندلی به عقب می‌رود و با باز کردن سوئیچ، به جلو برمی‌گردد. صندلی راننده در جک s5 اتوماتیک به قابلیت مموری (حافظه) مجهز است و راننده می‌تواند حالت دلخواهش برای  صندلی را روی آن تنظیم کند.

علت روغن‌ریزی جک s5 چیست؟

رایج‌ترین دلایل روغن‌ریزی موتور جک s5 شامل خرابی سنسور روغن موتور، گرفتگی فیلتر روغن موتور و آسیب‌دیدگی یا خوردگی واشر سرسیلندر است. اگر روغن‌ریزی ناشی از گیربکس جک s5 باشد می‌توان آن را به سوراخ‌شدگی پوسته گیربکس، آسیب‌دیدگی کاسه نمد‌های گیربکس، خرابی اتصالات آب‌بندی گیربکس و خرابی گردگیر پلوس نسبت داد.

مخزن شیشه شور جک اس 5 کجاست؟

مخزن شیشه‌شور جک اس ۵ در کنار منبع انبساط قرار دارد و یک در پلاستیکی آبی‌رنگ با تصویر شیشه جلوی خودرو روی آن نصب شده است. اگر به این در فشار کمی وارد کنید، باز می‌شود و می‌توانید مایع شیشه‌شور را داخل آن بریزید.

علت خرابی خنک‌کننده گیربکس جک s5 چیست؟

مسدود شدن مجاری خنک‌کننده،  وارد شدن ضربه فیزیکی به خنک کن گیربکس، نشت آب از رادیاتور به داخل گیربکس و استفاده از روغن گیربکس نامناسب از مهم‌ترین دلایل خرابی خنک‌کننده گیربکس جک s5 به حساب می‌‌آید.

ترموستات جک s5 کجاست؟

ترموستات جک s5 در قسمت موتور نصب می‌شود.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 چه زمانی است؟

جک s5 اتوماتیک به گیربکس دوکلاچه تر مجهز است و باید برای آن از روغن‌های مخصوص جعبه‌دنده اتوماتیک از نوع DCT استفاده کرد. همچنین لازم است روغن گیربکس جک s5 را هر ۴۵ تا ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

منبع: jack s5 specifications in youtube

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *