مطالب ماشین برلیانس

برلیانس ساخت کجاست + سفری به تاریخچه برند خودروسازی برلیانس

برلیانس ساخت کجاست

گروه خودروسازی برلیانس (Brilliance Auto Group) یک هلدینگ خودروسازی چینی است که دفتر مرکزی‌اش را در سال ۱۹۹۲ در شهر شنیانگ برپا کرد. البته کمپانی اصلی به صورت رسمی از نام گروه خودروسازی هوآچِن (Huachen Automotive Group Holdings Co. Ltd) استفاده می‌کند ولی عرضه محصولاتش را تحت برند برلیانس انجام می‌دهد.

این شرکت فعالیت‌های اصلی خود را در چهار بخش طراحی، توسعه، ساخت و فروش مدل‌های مختلف ماشین برلیانس پیش می‌برد. محصولات برند برلیانس به طور کلی شامل انواع ماشین سواری، ون کوچک و قطعات خودرو است.

در این مطلب سایت لوازم یدکی طهران کمپانی اول به سراغ تاریخچه برند برلیانس می‌رویم و داستان شکل‌گیری و اوج این شرکت خودروسازی چینی را در طول فعالیت ۳۲ ساله‌اش تعریف می‌کنیم. بعد از آن به همه محصولات و مدل‌های ماشین برلیانس در چین و جهان و همکاری این برند چینی با شرکت‌های مشهوری چون بی‌ام‌و و رنو می‌پردازیم. مطلب را با بررسی مدل‌های ماشین برلیانس در ایران و آشنایی با مشخصات ظاهری و فنی آن‌ها ادامه می‌دهیم و در انتها هم توصیه‌هایی برای خرید لوازم یدکی برلیانس می‌آوریم.

برند خودروسازی برلیانس

تاریخچه برند برلیانس

داستان شکل‌گیری گروه خودروسازی برلیانس از بلندپروازی‌های کارآفرین و بازرگان ۵۰‌ساله‌ای به نام یانگ رونگ شروع شد که در بازار سهام شانگهای کار می‌کرد. رونگ که قصد داشت حرفه‌اش را تنوع دهد، در سال 199۲ سهام شرکت خودروسازی شنیانگ جین‌بی را خرید. این شرکت به دولت چین تعلق داشت و در طول دهه ۱۹۸۰ کامیون و مینی‌بوس تولید می‌کرد. احتمالاً رونگ در آن زمان پیش‌بینی نمی‌کرد که با تأسیس برلیانس تا ۹ سال بعد به یکی از تولیدکنندگان پیشروی ون چینی (Mini bus) تبدیل خواهد شد.

علاوه بر این، برلیانس اولین شرکت تاریخ چین‌ بود که توانست با غلبه بر قوانین سختگیرانه دولت این کشور، سهامش را در بازار بورس آمریکا به فروش برساند. البته از سال ۲۰۰۷ تحت فشار دولت، برند برلیانس از بورس نیویورک خارج شد و معامله سهامش را به سرمایه‌گذاران بازار هنگ‌کنگ سپرد.

دهه ۱۹۹۰

هلدینگ خودروسازی برلیانس چین در یکی از روزهای آغازین تابستان ۱۹۹۲ در چین و هنگ کنگ به ثبت رسمی رسید. در ابتدا، این هلدینگ 40 درصد از سهام شرکت تولیدی شنیانگ جین‌بی را در اختیار داشت و بقیه سهام متعلق به شرکت خودروسازی شنیانگ جین‌بی بود. بعدها این ارقام به ۵۱ درصد (هلدینگ خودروسازی برلیانس چین) و 49 درصد (خودروسازی شنیانگ جین‌بی) تغییر یافت.

در سال ۱۹۹۵ گروه فاو چین سهام‌دار عمده خودروسازی شنیانگ جین‌بی شد.

در این زمان یانگ رونگ با سرمایه‌گذاری در چین‌بی پی وی (Jinbei PV) به سراغ تولید وانت‌های تویوتا هیاس تحت برند Jinbei Haishi رفت و به موفقیت بالایی رسید. این شرکت بین سال‌های 1995 تا 2000 به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری سبک در چین تبدیل شد. هم‌زمان یانگ کسب و کار ساخت قطعات ماشین از جمله موتور خودرو را هم به راه انداخت.

در سال 1999 عمده دارایی‌های گروه خودروسازی Brilliance به هلدینگ تزریق شد. از 31 دسامبر 2019، گروه خودروسازی هوآچن (گروه خودروسازی برلیانس) با در اختیار داشتن 42.32 درصد از این سهام به جایگاه سهام‌دار اصلی رسید. جالب است بدانید کلمه هوآچن در چینی (Huáchén) معادل معنایی برلیانس انگلیسی (Brilliance) و به معنی سادگی، زیبایی و ظرافت است.

تاریخچه برند برلیانس

دهه ۲۰۰۰

گروه خودروسازی برلیانس از زمان تأسیس تا سال ۲۰۰۱ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مینی بوس، کامیون و وانت در چین بود. فروش بالا و رونق این مجموعه باعث شد رونگ یانگ، مدیرعامل برلیانس در این سال به فهرست ثروتمندترین چینی‌های مجله فوربس راه یابد و به عنوان سومین فرد ثروتمند کشور خود معرفی شود.

البته انگیزه اصلی یانگ ایجاد یک برند جدید برای تولید انواع ماشین سواری بود. او که به برون‌سپاری اعتقاد داشت، طراحی بدنه‌ این ماشین را به ایتال دیزاین سپرد، از قابلیت‌های شرکت تی‌آر‌دابلیوی آمریکا (TRW) برای توسعه پلتفرم استفاده کرد و مهندسان پورشه را در تولید به کار گرفت.

در دسامبر 2000، اولین ماشین برلیانس با کاربرد سواری از کارخانه خارج شد: سدان BS6. این خودرو در داخل چین ژونگ‌هوا زونچی (Zhonghua Zunchi) نامیده می‌شد. البته BS6 مدل پیش‌تولید ماشین برلیانس به حساب می‌آمد و برلیانس تا سال 2002 مجوز ساخت خودروی سواری را نداشت.

تولید انبوه ماشین برلیانسِ سواری در آگوست سال ۲۰۰۲ آغاز شد، ولی در آن زمان دیگر یانگ مدیرعامل برلیانس نبود چون به دلیل اختلافات گسترده‌ با دولت چین و اتهامات واردشده مجبور شد همان سال به آمریکا فرار کند و میراث خود در برلیانس آتو (Brilliance Auto) را برای مدیران دیگر بگذارد.

در سال 2003، شرکت‌های بی‌ام‌و و خودروسازی برلیانس قراردادی برای تولید ماشین‌های سدان با برند BMW در چین امضا کردند. دو سال بعد شرکت اعلام کرد که به زودی انواع ماشین برلیانس در مسابقات جدید قهرمانی جهان FIA  رقابت خواهند کرد. البته این برنامه به دلایل مختلف اجرا نشد.

برند برلیانس از سال 2009 تا 2011 هشتمین خودروساز بزرگ چین به حساب می‌آمد.

دهه ۲۰۱۰

سال 2012 زمان راه‌اندازی یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جدید به نام برلیانس شینرای (Shineray) بود که بین گروه خودروسازی برلیانس و گروه شینرای چونگ کینگ شکل گرفت. این همکاری به تولید ماشین‌های سواری با برند جین‌بی و اس دبلیو ام (SWM) منجر شد.

در سال 2013، برلیانس یک شرکت انشعابی به نام هلدینگ شین‌چن (Xinchen China Power Holdings) تأسیس کرد. چهار سال بعد، شرکت رنو برلیانس جین‌بی پس از توافق برلیانس‌خودرو برای سرمایه‌گذاری مشترک با رنو تأسیس شد.

در اکتبر 2018، بی‌ام‌و کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بی‌ام‌و برلیانس را به دست آورد و صاحب آن شد.

مدل خودرو برلیانس در سال 2010

دهه ۲۰۲۰

اوضاع همیشه بر وفق مراد مدیران برند برلیانس پیش نمی‌رفت؛ در نوامبر 2020، برلیانس موتور که محصولاتش با نشان رسمی گروه خودروسازی برلیانس به بازار عرضه می‌شد، اعلام ورشکستگی کرد.

جالب است که در همین سال دوباره نام یانگ به واسطه موفقیت‌هایش در تولید خودروهای الکتریکی لوکس بر سر زبان‌ چینی‌ها افتاد. او در حال حاضر با همکاری شرکت پینین‌فارینای ایتالیا تعدادی خودروی مفهومی ارائه داده است و با اینکه اتهاماتش در چین رفع نشده، می‌کوشد زیرساخت تولید خودروهای جدید را در زادگاه خود فراهم کند.

ظرفیت تولید انواع ماشین برلیانس

در سال 2010، گروه خودروسازی برلیانس و شرکت‌های تابعه آن با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار خودرو کار می‌کردند. مجموع تولید شرکت تا دو سال بعد به 650 هزار خودرو رسیده بود که تقریباً 70 درصد آن‌ را انواع سدان برلیانس تشکیل می‌داد. به این ترتیب برند برلیانس در جایگاه هشتمین تولیدکننده بزرگ خودرو در چین قرار گرفت.

محصولات برند برلیانس

همان‌طور که گفتیم انواع ماشین برلیانس (خودروهای سواری) که در کارخانه‌های گروه خودروسازی برلیانس و زیرمجموعه‌های آن ساخته می‌شوند با برند برلیانس به فروش می‌رسد.

محصولاتی که در طول ده سال اخیر در واحد برلیانس‌موتور تولید شده‌اند شامل این موارد است:

  • برلیانس H220 / H230
  • برلیانس H320 / H330
  • برلیانس H3
  • برلیانس V3
  • برلیانس V6
  • برلیانس V7

مدل‌های ماشین برلیانس که تولیدشان متوقف شده است:

  • برلیانس تون (دلفین)
  • برلیانس BS2
  • برلیانس FRV
  • برلیانس FRV Cross
  • برلیانس FSV
  • برلیانس H530
  • برلیانس M1 (Zunchi)
  • برلیانس M2 (Junjie)
  • برلیانس M3 (کوبائو)
  • برلیانس V5

ماشین برلیانس هواسونگ (Huasong)

برلیانس هواسونگ

در سال 2014 گروه برلیانس محصولی با نام برند جدید ارائه داد: ماشین برلیانس هواسونگ ۷ (Huasong 7) که یک ون لوکس بزرگ بود و با فناوری BMW تولید شده بود. این مدل ماشین برلیانس استانداردهای صنعت خودروسازی چین را ارتقا داد، اما کارشناسان فروش آن را موفقیت تجاری خاصی نمی‌دانستند.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک برلیانس: BWM و شینرای و رنو

بی‌ام‌و بریلیانس

 

هلدینگ برلیانس چین ابتدا ماشین‌های سواری خود را در واحد تولید Brilliance Motor  تحت برند برلیانس می‌ساخت. این واحد در سال ۲۰۰۳ به طور کامل به خودروساز آلمانی بی‌ام‌و دابلیو فروخته شد. برلیانس و بی‌ام‌و پیش از آن درمورد تولید لندرور هممذاکراتی انجام داده بودند. شرکتِ سرمایه‌گذاری مشترک آلمان و چین که ۲۵ درصد سهامش به برلیانس خودرو تعلق داشت، BMW Brilliance (بی‌ام‌و-بریلیانس) نام گرفت.

بی‌ام‌و برلیانس انواع ماشین‌های سواری BMW را در سرزمین اصلی چین تولید می‌کرد و به فروش می‌رساند. طبق مقاله BMW Brilliance در ویکی‌پدیا از سال 2010، تولید ماشین‌های بی‌ام‌و سری 3 و سری 5 هم توسط این شرکت آغاز شد و برنامه‌ریزی‌های ساخت BMW X1 هم تا سال 2012 کلید خورد. از سال 2011، تصمیم بر آن شد که قطعاتی مانند موتور ماشین هم وارد برنامه تولید بی‌ام‌و برلیانس شود و مجموع ظرفیت تولید آن تا سال 2013 به ۳۰ هزار ماشین رسید.

برلیانس شینرای

برلیانس شینرای

برلیانس شینرای نام شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی است که در سال ۲۰۱۲ بین گروه خودروسازی برلیانس و کمپانی موتورسیکلت شینرای (گروه شینرای) از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در چین شکل گرفت. در واقع گروه شینرای برند ایتالیایی موتور سیکلت SWM را خرید و یک برند ماشین با نام SWM به راه انداخت. در حال حاضر مجموعه‌ای از کراس اوورها و وسایل نقلیه چندمنظوره (MPV) کامپکت تحت این برند به بازار عرضه می‌شود.

مدل‌های اصلی ماشین برلیانس شینرای (SWM) شامل این موارد است:

  • SWM G01
  • SWM X7
  • SWM X3

قبلاً به برلیانس جین‌بی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی برلیانس اشاره کردیم؛ این شرکت که با تولید ون‌های مبتنی بر فناوری تویوتا عملکرد خوبی داشت، پس از مدتی با تولید پیکاپ و ماشین شاسی‌بلند ارزان به بازار خودروهای سواری وارد شد. البته برلیانس جین‌بی با همکاری گروه شینرای انواع مینی‌بوس‌ و کامیون‌ کوچک را نیز تولید می‌کرد.

 رنو بریلیانس جین‌بی

هلدینگ برلیانس با شرکت رنو هم سرمایه‌گذاری مشترکی به نام رنو بریلیانس جین‌بی ( Renault Brilliance Jinbei) برقرار کرد تا در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش خودروهای تجاری سبک تحت برندهای جین‌بی، هواسونگ (Huasong) و رنو (Renault) همکاری کنند.

جین‌بی ابتدا از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ برلیانس به حساب می‌آمد که محصولات خود را با استفاده از طرح‌های تویوتا و جنرال موتورز و تحت لیسانس این دو غول خودروسازی جهان می‌ساخت. در سال 2017 جین‌بی همکاری خود را با رنو آغاز کرد. هدف آن بود که این دو به تولید و عرضه خودروهای تجاری سبک و شاسی‌بلندهای دارای فناوری رنو بپردازند و محصولاتشان را با برندهای جین‌بی و رنو عرضه کنند.

محصولات اصلی این شرکت شامل این موارد بود:

  • جین‌بی Konect (گوانجینگ)؛
  • جین‌بی New Haise؛
  • جین‌بی F50؛
  • جین‌بی S70؛
  • جین‌بی هایشی وانگ.

کارخانه‌های اصلی برند برلیانس در چین

ماشین‌های برند ب‌ام و برلیانس در سایت تولیدی شهر شنیانگ در شمال شرقی چین ساخته می‌شوند. توسعه مداوم باعث شد ظرفیت تولید این واحد تا سال 2012 به ۲۰۰ هزار دستگاه برسد. کارخانه تولید موتور ماشین برلیانس هم در میان‌یانگ سیچوان واقع شده است.

آمار فروش ماشین برلیانس

برند برلیانس با فروش 188143 خودرو در چین در سال 2013 به بیست و پنجمین برند پرفروش خودرو در این کشور و دهمین برند پرفروش چینی تبدیل شد.

صادرات محصولات برند برلیانس

در سال 2007، سدان برلیانس BS6 در تست تصادف شرکت آداک (ADAC) آلمان عملکرد ضعیفی نشان داد و تنها یک ستاره از پنج ستاره ممکن را در رتبه‌بندی مؤسسه یورو ان‌کَپ (Euro NCAP) دریافت کرد. آداک عدم پذیرش ماشین برلیانس را به فقدان سیستم ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) نسبت می‌داد. این سدان کامپکت با کمک جورجتو جیاروی مشهور و شرکت ایتال‌دیزاین طراحی شده بود. اما دست‌اندرکاران برای حفظ اعتبار برند برلیانس دست به بازطراحی آن زدند؛ در این فرایند حداقل شصت بخش خودرو تغییر یافت و پس از شرکت در تست تصادف Idiada اسپانیا سه ستاره ایمنی را به دست آورد.

بهبود عملکرد ایمنی ماشین برلیانس باعث افزایش قیمت شدید آن شد. این قیمت بالا در کنار عواملی مانند ورشکستگی واردکننده ماشین برلیانس به اروپا و بدنامی ناشی از عملکرد بد در تست‌های تصادف معتبر باعث شد صادرات برلیانس به آلمان در آوریل 2010 شروع‌نشده به نقطه پایان‌ برسد و تنها تعدادی انگشت‌شمار از محصولات آن با نام ماشین برلیانس BS4 یا BS6 روانه جاده‌های قاره سبز شود.

برلیانس BS6

برند برلیانس و تولید ماشین الکتریکی

کارشناسان مجله کارنیوز چاینا در تحلیل خود پیرامون برلیانس معتقدند که برلیانس و جین‌بی تقریباً هیچ سهمی از بازار خودروهای انرژی جدید (NEV) یا الکتریکی در چین ندارند. تنها مدل برقی‌ای که این شرکت‌ها توسعه داده‌اند پیکاپ‌های برقی شینرای بوده‌ است. البته در سال 2018 دست‌اندرکاران برند برلیانس با یک تولید‌کننده دوچرخه‌های‌ برقی LSEV (Xinri) به توافق رسیدند و شرکت جدیدی در قالب سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی کوچک راه‌اندازی کردند.

خودرو الکتریکی برلیانس

تولید ماشین برلیانس در ایران

در سال ۲۰۱۵ (139۳) برلیانس اعلام کرد که با شرکت خودروسازی ایرانی سایپا برای تولید مشترک مدل‌های دو سری H300 و H200 به تفاهم رسیده است. سایپا کار مونتاژ بیشتر مدل‌های ماشین برلیانس را به پارس‌خودرو سپرد که از شرکت‌های زیرمجموعه آن به حساب می‌آید.

خودروهایی که از آن سال تا امروز تحت برند برلیانس در ایران عرضه شده شامل ماشین برلیانس v5، برلیانس H220، برلیانس H230، برلیانس H320، برلیانس H330 و برلیانس کراس سی است. البته در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۲) تولید همه این مدل‌ها متوقف شده است. در سال ۱۳۹۷ گمانه‌زنی‌هایی درمورد تولید ماشین برلیانس V7 توسط سایپا منتشر شد، اما این کراس اوور نیمه‌لوکس که به خاطر استفاده از فناوری بی‌ام‌و مشهور شده بود، به مونتاژ در ایران نرسید.

خودرو برلیانس h230 کرمان موتور

مقایسه و بررسی همه مدل‌های ماشین برلیانس در ایران

در این بخش به مشخصات و عملکرد فنی، مشخصات ظاهری و طراحی همه مدل‌های ماشین برلیانس در ایران می‌پردازیم. همچنین قابلیت‌های ایمنی و آپشن‌های رفاهی این مدل‌ها را بررسی می‌کنیم و درمورد خرید لوازم یدکی آن‌ها هم حرف می‌زنیم.

مشخصات فنی همه مدل‌های ماشین برلیانس در ایران

اولین و مهم‌ترین بخش در بررسی هر خودرو آشنایی با مشخصات فنی آن است؛ اینکه موتور ماشین چه حجمی دارد، از چه پیشرانه‌ای برای تولید نیرو در آن استفاده شده یا نیروی موتور با کدام نوع جعبه‌دنده به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بخش بااهمیت و مرتبط بعدی، بررسی عملکرد فنی ماشین یعنی قدرت (توان) تولیدی موتور، گشتاور، زمان لازم برای رسیدن شتاب خودرو از صفر به صد، حداکثر سرعتی که می‌توان با خودرو راند و مصرف سوخت آن در شرایط ترکیبی (محیط‌های شهری+ جاده‌های بین شهری) است.

در این قسمت برای اینکه مقایسه انواع مدل‌های ماشین برلیانس و ویژگی‌هایشان آسان‌تر باشد، همه اطلاعات مربوط به مشخصات و عملکرد فنی آن‌ها را در یک جدول خلاصه کرده‌ایم:

برلیانس V5:

بازه تولید در ایران ۱۳۹۳-۱۳۹۴
حجم موتور ۱.۶ لیتری
پیشرانه ۴ سیلندر
تنفس طبیعی
گیربکس ۵ دنده اتومات
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰۹
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱۵۱
شتاب ۱۲.۹/td>
سرعت ۱۷۰
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹

برلیانس H230:

بازه تولید در ایران ۱۳۹۴-۱۳۹۹
حجم موتور ۱.5 لیتری
پیشرانه ۴ سیلندر
4 سیلندر BM15L
گیربکس تیپ دنده‌ای: 5 دنده دستی
تیپ اتومات: 6 دنده نیمه‌اتومات
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰2
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱38
شتاب تیپ دنده‌ای: ۱۱.۶
تیپ اتومات: ۱۴.۵
سرعت ۱8۰
مصرف سوخت ترکیبی تیپ دنده‌ای: ۶.۴

تیپ اتومات: ۶.۸

برلیانس H320:

بازه تولید در ایران ۱۳۹۴-۱۴۰۰
حجم موتور دنده‌ای: ۱.۵ لیتری
دنده‌ای: ۱.۶۵ لیتری
اتومات: ۱.۵ لیتری
اتومات: ۱.۶۵ لیتری
پیشرانه 4 سیلندر (BM15L)
گیربکس ۴ دنده دستی
۵ دنده دستی بهبودیافته
4 دنده اتومات
4 دنده اتومات بهبودیافته
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰۳
۱۱۴
۱۰۳
۱۱۴
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱38
۱۵۴
۱38
۱۵۴
شتاب ۱۲.۵
۱۲
۱۴
۱۲
سرعت ۱۷۰
۱۷۰
۱۷۰
۱۷۰
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴
۶.۳
۶.۷
۶.۳

برلیانس H330:

بازه تولید در ایران ۱۳۹۴-۱۴۰۰
حجم موتور اتومات: ۱.۵ لیتری
پیشرانه 4 سیلندر (BM15L)
گیربکس 4 دنده اتومات
4 دنده اتومات بهبودیافته
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰۳
۱۱۴
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱38
۱۵۴
شتاب ۱۴.۵
۱۳.۱
سرعت ۱۷۰
۱۷۰
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷
۶.۵

برلیانس H220:

بازه تولید در ایران ۱۳۹۵-۱۴۰۰
حجم موتور اتومات: ۱.۵ لیتری
پیشرانه 4 سیلندر (BM15L)
گیربکس دنده‌ای: ۴ دنده دستی
اتوماتیک: ۶ دنده نیمه‌اتومات
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰۲
۱۰۲
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱38
۱38
شتاب ۱۲.۳
۱۲.۳
سرعت ۱۸۰
۱۸۰
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴
۶.۸

برلیانس Crossc3 (کراس):

بازه تولید در ایران ۱۳۹۶-۱۳۹۹
حجم موتور ۱.۶۵ لیتری
پیشرانه 4 سیلندر
گیربکس 4 دنده اتومات
4 دنده اتومات بهبودیافته
محور محرک دیفرانسیل جلو
قدرت
(اسب بخار)
۱۰۳
۱۱۴
گشتاور
(نیوتن‌متر)
۱38
۱۵۴
شتاب ۱۳
۱۲.۵
سرعت ۱۷۰
۱۷۰
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵
۶.۵

 

مشخصات ظاهری همه مدل‌های ماشین برلیانس در ایران

در بررسی مدل‌های ماشین برلیانس جدول زیر مشخصات ظاهری یعنی ابعاد و اندازه‌ مدل‌های ماشین برلیانس را نشان می‌دهد که در ایران تولید شده‌اند یا در جاده‌های داخلی دیده می‌شوند.

برلیانس V5:

کلاس بدنه شاسی‌بلند کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول 4405 میلی‌متر
عرض 1800 میلی‌متر
ارتفاع 1627 میلی‌متر
فاصله محوری 2630 میلی‌متر
وزن 1415 کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو  ۵۵/۲۵۵

R17

چرخ عقب ۵۵/۲۵۵

R17

برلیانس H230:

کلاس بدنه سدان کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول 4390 میلی‌متر
عرض 1703 میلی‌متر
ارتفاع 1482 میلی‌متر
فاصله محوری 2570 میلی‌متر
وزن 1194 کیلوگرم
حجم باک ۴۲ لیتر
چرخ جلو ۶۰/۱۸۵

R15

چرخ عقب ۶۰/۱۸۵

R15

برلیانس H320:

کلاس بدنه هاچ‌بک کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول 4210 میلی‌متر
عرض 1758 میلی‌متر
ارتفاع 1460 میلی‌متر
فاصله محوری 2580 میلی‌متر
وزن 1225 کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۶۵/۱۹۵

R15

چرخ عقب ۶۵/۱۹۵

R15

برلیانس H330:

کلاس بدنه سدان کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول 4510 میلی‌متر
عرض 1758 میلی‌متر
ارتفاع 1460 میلی‌متر
فاصله محوری ۲۵۸۰ میلی‌متر
وزن 1250 کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۶۵/۱۹۵

R15

چرخ عقب ۶۵/۱۹۵

R15

برلیانس H220:

کلاس بدنه هاچ‌بک کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول 4170 میلی‌متر
عرض 1703 میلی‌متر
ارتفاع 1482 میلی‌متر
فاصله محوری 2570 میلی‌متر
وزن 1184 کیلوگرم
حجم باک ۴۲ لیتر
چرخ جلو ۶۰/۱۸۵

R15

چرخ عقب ۶۰/۱۸۵

R15

برلیانس Crossc3 (کراس):

کلاس بدنه شاسی‌بلند کوچک
نوع شاسی یکپارچه
طول 4210 میلی‌متر
عرض 1790 میلی‌متر
ارتفاع 1512 میلی‌متر
فاصله محوری 2580 میلی‌متر
وزن 1240 کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
چرخ جلو ۵۵/۲۰۵

R16

چرخ عقب ۵۵/۲۰۵

R16

سیستم ایمنی و ترمز انواع ماشین برلیانس در ایران

برلیانس V5 اولین مدلی بود که پارس‌خودروی سایپا با برند برلیانس به بازار ایران فرستاد. این شاسی‌بلند جمع و جور به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) مجهز است و در مجموع ۶ ایربگ دارد (کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای). تنها سیستم هشداردهنده برلیانس V5، سنسور عقب آن است.

ماشین برلیانس H230 تجهیزات چشمگیری در بخش ایمنی و ترمز ندارد و به جز ترمز دیسکی عقب، فقط به سیستم ترمز ABS و EBD مجهز است. در این سدان اقتصادی فقط ایربگ راننده و سرنشین جلو نصب شده است. البته تیپ اتوماتیک Brilliance H230 سنسور عقب هم دارد.

هاچ‌بک کامپکت برلیانس H320 هم مانند مدل‌های قبلی ماشین برلیانس در بخش ایمنی و ترمز از سیستم ترمز ABS و EBD، دو ایربگ و سنسور عقب استفاده می‌کند. همین مشخصات در برلیانس H330 هم تکرار می‌شود.

برلیانس H220 هم در تیپ اتوماتیک به تجهیزاتی بیش از ترمز دیسکی عقب، ترمز ABS و EBD و ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز نیست.

آخرین مدل ماشین برلیانس که در ایران مونتاژ شده برلیانس کراس c3 است که در واقع نسخه فیس‌لیفت H320 به حساب می‌‌آید. این محصول برند برلیانس هم فقط ترمز ABS و EBD و ایربگ راننده و سرنشین جلو دارد و به جز سنسور عقب هیچ نوع تجهیزات هشداردهنده‌ای در آن نصب نشده است. تنها تفاوت ایمنی برلیانس کراس c3 با مدل‌های قبلی ماشین برلیانس این است که خریداران می‌توانستند در بازه مونتاژ آن (۱۳۹۶-۱۳۹۹) خودرویشان را با کروز کنترل سفارش دهند.

آپشن‌های رفاهی مدل‌های ماشین برلیانس

احتمالاً حدس زده‌اید که محصولات برند برلیانس در ایران در مقایسه با مدل‌های چینی جدیدتر حرفی برای گفتن ندارند و این اختلاف در بخش آپشن‌های رفاهی محسوس‌تر است. البته این نکته در مقایسه مدل‌های ماشین Brilliance با خودروهای داخلی مصداق ندارد.

در جدول زیر می‌توانید آپشن‌های رفاهی و امکانات داخل این مدل‌های برلیانس را با هم مقایسه کنید. البته توجه داشته باشید که از هر مدل، امکانات موجود در پرآپشن‌ترین تیپ آن را فهرست کرده‌ایم؛ مثلاً در ماشین برلیانس H330 دنده‌ای از ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای یا سانروف خبری نیست و این امکانات فقط در تیپ اتوماتیک H330 موجود است.

برلیانس V5:

امکانات رفاهی کابین ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای
صندلی‌ راننده
6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی؛ صندلی‌های چرمی؛ سانروف پانورامیک؛ تنظیم برقی آینه جانبی
سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۸ بلندگو
پشتیبانی از USB – CD – MP3
سیستم روشنایی چراغ جلو هالوژنی؛
چراغ مه‌شکن جلو و عقب
فرمان الکتروهیدرولیکی با دکمه‌های کنترلی

برلیانس H230:

امکانات رفاهی کابین ایزوفیکس صندلی؛
تنظیم برقی آینه جانبی
سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۴ بلندگو
پشتیبانی از USB MP3
سیستم روشنایی چراغ جلو هالوژنی
فرمان نیروی کمکی برقی

برلیانس H320:

امکانات رفاهی کابین سانروف؛ ایزوفیکس صندلی؛
تنظیم برقی آینه جانبی
سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۶ بلندگو
پشتیبانی از USB – CD – MP3
سیستم روشنایی چراغ جلو هالوژنی
چراغ مه‌شکن جلو
فرمان نیروی کمکی برقی

برلیانس H330:

امکانات رفاهی کابین ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات،

صندلی‌ راننده

۸ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی؛

ایزوفیکس صندلی؛

سانروف؛ تنظیم برقی آینه جانبی؛ ریموت شیشه بالابر

سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۶ بلندگو؛

مانیتور

7 اینچی لمسی؛

پشتیبانی از USB

CD – MP3

دوربین عقب

سیستم روشنایی چراغ جلو هالوژنی؛

چراغ مه‌شکن جلو و عقب

فرمان الکتریکی با دکمه‌های کنترلی

برلیانس H220:

امکانات رفاهی کابین سانروف؛ تنظیم برقی آینه جانبی؛
سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۶ بلندگو؛

پشتیبانی از USB

CD – MP3

سیستم روشنایی چراغ جلو هالوژنی؛

چراغ مه‌شکن جلو

فرمان الکتریکی

برلیانس Crossc3 (کراس):

امکانات رفاهی کابین ورود بدون کلید،

صندلی‌ راننده

۸ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی؛

ایزوفیکس صندلی؛

سانروف؛ تنظیم برقی آینه جانبی؛ ریموت شیشه بالابر

سیستم مالتی مدیا و سرگرمی سیستم صوتی با ۶ بلندگو؛

پشتیبانی از USB

CD – MP3

مانیتور ۷ اینچی، سیستم Navigation و دوربین عقب قابل سفارش

سیستم روشنایی چراغ مه‌شکن جلو و عقب
فرمان الکتریکی

خرید لوازم یدکی ماشین برلیانس

گفتیم که در حال حاضر هیچ‌یک از محصولات برند برلیانس در ایران روی خط مونتاژ سایپا نیست. بنابراین ممکن است خرید لوازم یدکی برلیانس برای دارندگان این خودروها با دشواری‌هایی همراه باشد. طهران کمپانی فروشگاه تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی است و در این زمینه بیش از یک دهه تجربه دارد. ما با تکیه بر این سابقه، لوازم یدکی اصل و باکیفیت را با قیمتی متناسب با نیازمصرف‌کننده عرضه می‌کنیم و به همه سؤالات شما در زمینه قیمت و موجودی قطعات، عیب‌یابی و روش نصب آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

شما می‌توانید همه لوازم ماشین برلیانس را از جلوبندی و اتصالات، قطعات برقی و چراغ‌ها، موتوری و گیربکس گرفته تا بدنه و سیستم ایمنی و ترمز را از طهران کمپانی خریداری کنید و با ضمانت‌نامه اصالت و سلامت فیزیکی کالا در سراسر کشور تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *