تعمیرات و نگه داری

انواع سیستم ترمز خودرو + سیستم های ترمز خودرو از گذشته تا به حال

انواع سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو، وظیفه کاهش سرعت و در نهایت توقف آن را برعهده دارد که اساس کار آن برمبنای اصطکاک است. همچنین از جمله وظایف دیگر آن می‌توان به کنترل پایداری خودرو سر پیچ‌ها و جلوگیری از چرخش‌های حاصل از ترمز اشاره کرد.
در بخش‌های بعدی می‌خواهیم نحوه عملکرد ترمز خودرو، انواع آن، انواع لنت، نحوه هواگیری ترمز، تنظیم پدال و ترمز دستی را مورد بررسی قرار دهیم.
طرز کار ترمز ماشین

به شتاب منفی لازم جهت توقف خودروی در حال حرکت ترمز گفته می‌شود. همچنین این سیستم باعث متوقف‌کردن کامل خودرو، کنترل حرکت خودرو در سراشیبی، توقف مرحله‌ای و کاهش سرعت به‌اندازه دلخواه می‌شود.
طرز کار ترمز ماشین بدین‌گونه است که وقتی شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، لنت‌ها به دیسک چسبیده و باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند. این اصطکاک نیروی حرکتی خودرو را کاهش داده و موجب توقف آن می‌شود. در این مطلب از سایت لوازم یدکی طهران کمپانی انواع سیستم ترمز خودرو از گذشته تا به امروز را بررسی میکنیم.

انواع ترمز ماشین

انواع سیستم ترمز خودرو

حال که با نحوه عملکرد سیستم ترمز در ماشین آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم انواع ترمز را برایتان شرح دهیم. این سیستم به ۲ نوع مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند که هر کدام انواع مختلفی دارند.
برای تنظیم پدال ترمز ماشین، ترمز را با دست فشار دهید، حال کمی پدال آن حرکت می‌کند و شما باید این فاصله را اندازه بگیرید. سپس این اندازه را روی پدال پایی، سوئیچ پدال و چرخاندن سوئیچ در جهت مناسب اصلاح کنید.

انواع ترمز خودرو از گذشته تا به حال

ترمز مکانیکی

در این نوع ترمز، هنگام فشردن پدال گاز نیروی پا با استفاده از پدال به یک کابل فرستاده شده و کابل نیرو را به کفشک‌های ترمز انتقال می‌دهد. این کفشک‌ها درون یک محفظه کاسه‌ای‌شکل قرار دارند.
اما در این نوع ترمز احتمال پارگی کابل، از کار افتادن کل سیستم و افزایش نیرو وارد بر پدال وجود دارد که جزء معایب آن است.

ترمز هیدرولیکی

عملکرد این ترمز هم مانند ترمز مکانیکی است. اما با این تفاوت که در آن‌ها به‌جای کابل، لوله‌های سیال غیرقابل تراکم وجود دارد و دیسک جایگزین کاسه شده است.
در این نوع ترمز امکان افزایش نیروی وارد از طریق اهرمی‌بودن شکل پدال وجود دارد. نحوه عملکرد این نوع ترمز بدین‌گونه است که نیرو به پیستون اصلی فشار وارد کرده و با حرکت سیال از این قطعه به پیستون فرعی ترمزهای چرخ منتقل می‌شود.
سپس به‌علت کمتربودن سطح پیستون‌های فرعی در مقایسه با اصلی، نیرو وارد بر لنت افزایش می‌یابد و در نهایت خودرو می‌ایستد. در این نوع سیستم امکان پارگی و نشت لوله‌های انتقال وجود دارد.

ترمز دستی ماشین

ترمز دستی خودرو یکی از اجزای خودرو است که قدرت آن کمتر از ترمز پایی است. این قطعه در مواقع ضروری به کمک خودرو آمده و باعث توقف آن می‌شود.
یکی از راه‌های تنظیم ترمز دستی ماشین از داخل اتاق است. شما باید ابتدا ترمز دستی را بخوابانید، سپس دربی که کنار آن است، باز کنید. حال پیچی که در آن قسمت قرار دارد سفت کنید.
این پیچ نباید خیلی سفت یا خیلی شل شود زیرا موجب تنظیم نشدن آن و مشکلاتی همچون سختی حرکت خودرو، داغ‌شدن و خرابی لنت‌ها می‌شود.

ترمز ABS

ترمز ABS، ترمز ضد قفل ماشین نیز نام دارد که وظیفه آن جلوگیری از قفل‌شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری است و برای این کار از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی استفاده می‌شود.

ترمز EBD

این سیستم، نیروی ترمزگیری را براساس میزان سرعت و شرایط جاده بین شهرها تقسیم می‌کند. سیستم EBD، قدرت ترمز را افزایش می‌دهد و باعث کاهش سرعت و توقف خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود. این نوع قطعه روی سیستم ABS نصب می‌شود.

ترمز ASR

سیستم ترمز ASR از لغزش اتومبیل روی جاده‌های لغزنده، گل و لای و برف جلوگیری می‌کند.

ترمز DTC

نحوه عملکرد این سیستم به‌صورت دینامیکی است که از همین طریق باعث کنترل نیروی رانشی زمین می‌شود.

ترمز TCS

وظیفه این ترمز، کنترل نیروی گرانش زمین است.

ترمز BAS-EBA-BA

این مدل سیستم ترمز هنگام شرایط اضطراری نیروی ترمز را با فشردن بیشتر فدال، به حداکثر میزان ممکن تبدیل می‌کند.

ترمز DSC-ESC- VDS- ESP- ASC- VSC

این سیستم جزء به‌روزترین و پیشرفته‌ترین سیستم ترمز خودرو به شمار می‌رود که با هدف جلوگیری از لغزش خودرو در پیچ‌ها ساخته شده تا هنگام افزایش شتاب ماشین در پیچ‌های تند با استفاده از یک کامپیوتر و سنسورهای متعدد به پایداری خودرو کمک کنید.
از میان این سیستم‌ها، سیستم ترمز ESP کاربردی بیشتر در مقایسه با ترمزهای دیگر دارد.

ترمز AEB

به این سیستم، ترمز اضطراری ماشین نیز گفته می‌شود و زمانی که تشخیص دهد خودرو درحال برخورد است، به صورت خودکار ترمزها را آماده می‌کند تا سرعت خودرو کاهش یابد و از برخورد جلوگیری شود.
چراغ ترمز ماشین
چراغ‌های عقب و ترمز جزء چراغ ترمز ماشین هستند که در قسمت عقب خودرو وجود دارند که با فشردن پدال خودرو روشن می‌شوند. این قطعات تغییر سرعت قریب الوقوع، توقف خودرو و کاهش دید را به رانندگان دیگر اطلاع می‌دهند.
به منظور هواگیری ترمز ماشین باید خودرو را با استفاده از جک بالا ببرید و تمام چرخ‌های آن را خارج کنید. سپس نصف مایع ترمز را خالی کرده و به آن زمان دهید تا هوا داخلش خارج شود.

انواع قطعات ترمز ماشین

قطعات مهم برای انواع ترمز خودرو

• بوستر ترمز ماشین
• پدال ترمز
• کالیپر ترمز ماشین
• لنت‌های ترمز
• پیستون اصلی روغن ترمز
• دیسک ترمز
• مخزن روغن ترمز
• پیستون اصلی روغن ترمز
• میله‌های فشاری پیستون
• کاسه چرخ در ترمزهای کاسه‌ای
• ترمز دستی و کابل آن
• پمپ ترمز
• فنر، پین و واشر پین نگهدارنده کفشک
• پیچ‌های هواگیری سیلندر و شلنگ قرمز
• شیلنگ بوستر ترمز
• سوپاپ کنترل فشار و فنر برگردان روی پیستون
• پیچ‌ها دیسک ترمز

انواع لنت ترمز

لنت انواع ترمز خودرو

این قطعه وظیفه ایجاد اصطکاک در سیستم ترمز خودرو را برعهده دارد و از طریق آن سرعت خودرو را کنترل کرده و باعث توقف آن می‌شود. این قطعات با موادی که ضریب اصطکاک بالایی دارند، ساخته می‌شوند. همچنین جنس ترمز خودرو باید به‌گونه‎‌ای باشد که در دما بالا دچار خوردگی یا اصطکاک نشود.
اصطکاک بین لنت ترمز، دیسک و کاسه‌ی ترمز ایجاد می‌شود و موجب سایش و ایجاد اصطکاک بین این ۲ قطعه می‌شود. انواع لنت ترمز ماشین به شرح زیر هستند و همچنین مطلب راهنمای خرید لنت ترمز برای شما عزیزان بسیار مفید میباشد.

لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز بدون آزبست هستند که در مواد سازنده آن‌ها آزبست وجود ندارد. این نوع لنت‌ها جنس خاصی دارند و در دمای پایین عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند. اما در دمای بالا ممکن است به آن‌ها آسیب برسد.
درنتیجه ممکن است در دمای بالا بوی نامطلوب از خود تولید کنند که یکی از معایب آن‌ها محسوب می‌شود. به‌طور کلی استفاده این لنت‌ها برای مدت‌طولانی توصیه نمی‌شود چرا که با استفاده بیش از حد داغ می‌شوند. بدین‌ترتیب دیگر کارایی گذشته را ندارند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت‌های سرامیکی در شرایطی مانند جوی و آب و هوایی و استفاده طولانی‌مدت بهترین عملکرد را دارند. اما تنها ایرادی که دارند قیمت بالای آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر لنت‌ها است.

لنت‌های نیمه فلزی

نوع بعدی، لنت نیمه فلزی است که از لحاظ نوع کارکرد، سر و صدا و میزان سایش در رده میانی بین انواع لنت‌ها قرار می‌گیرد. از لحاظ قیمت، هزینه لنت‌های نیمه فلزی کمتر از نوع سرامیکی است.
اما قیمت آن‌ها از لنت‌های ارگانیک نیز بالاتر است که به‌علت کیفیت بهتر لنت‌های نیمه فلزی است. البته لنت‌های دیگری اعم از کم فلز و زینتری نیز وجود دارند که در مقایسه با لنت‌های دیگر کاربرد کمتری دارند.

جمع‌بندی

ترمز ماشین یکی از اجزای مهم خودرو است که اساس کار آن اصطکاک است. ترمز کار کم‌کردن سرعت و توقف خودرو را انجام می‌دهد. همچنین دارای انواع مختلفی هستند که برخی از آن‌ها شامل ABS، TCS و DTC می‌شوند.
سیستم ترمز از اجزای مختلفی تشکیل شده که پدال، لنت، فنر، پیستون، پمپ ترمز و کالیپر جزء این قطعات هستند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *