مطالب ماشین چانگان

راهنمای جامع برند چینی چانگان: معرفی و بررسی همه مدل‌های ماشین چانگان در ایران

Changan

 

باز هم «صفر تا صد» یک ماشین چینی، این بار ماشین چانگان.

نیازی نیست علاقه‌مند یا پیگیر خودروهای چینی باشید تا نامی از مدل‌های ماشین چانگان به گوشتان رسیده باشد؛ برند چانگان را می‌توان تاریخ‌سازترین خودروساز چینی دانست که در بازه‌های متفاوت به جایگاه پرفروش‌ترین برند در خارج و داخل چین دست یافته است.

البته ورود ماشین چانگان به ایران داستان شیرینی نداشت؛ در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، اولین خریداران محصولات وارداتی برند چانگان در کشور ما برای دریافت ماشین خود می‌بایست به صبر بی‌پایان مجهز می‌بودند. این مشتریان بدشانس بعد از تحویل گرفتن ماشین چانگان (CHANGAN CS35)، تازه فهمیدند که پیدا کردن لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرویشان هم به کفش آهنین نیاز دارد. اما در سال ۱۳۹۵، مونتاژ ماشین چانگان در ایران شروع شد و تیر خلاص را به آن‌ها زد؛ حالا ماشینی که آن‌ها از چین خریده بودند با قیمت پایین‌تر در ایران تولید می‌شد.

حق می‌دهیم که آن خریداران هنوز از برند چانگان دل‌چرکین باشند، اما امروز دیگر چهره این برند برای مصرف‌کننده ایرانی عوض شده است.

در این مطلب وبلاگ طهران کمپانی می‌خواهیم تاریخچه برند چانگان را به طور مفصل بکاویم و فراز و نشیب‌های مسیر آن را از شکل‌گیری تا تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین برندهای چین بررسی کنیم. بعد به سراغ معرفی همه محصولات این خودروساز چینی می‌رویم و در ادامه به بررسی مدل‌های ماشین چانگان در ایران می‌پردازیم.

 

تاریخچه برند چانگان

یک راه خوب برای شناخت تاریخچه و مسیر برندها این است که به وب‌سایت آن‌ها سر بزنیم. وب‌سایت گلوبال برند چانگان هم در بخش «درباره ما» مرور خوب و جذابی از تاریخچه این برند ارائه می‌دهد. این شما و این داستان برند چانگان.

در زبان چینی، کلمه «CHANG» به معنای ماندگار و پایدار است و واژه «AN» معنی «ایمنی» می‌دهد؛ پس هدف آن بوده که نام CHANGAN مفهوم «ایمنی پایدار» را در ذهن مخاطب چینی تداعی ‌کند.

نام برند چانگان

نام چانگان از کجا آمد: ایمنی+پایدار

 

شرکت خودروسازی چانگان (CHANGAN Automobile) یکی از چهار گروه خودروسازی برتر چین و پرفروش‌ترین برند داخلی خودروسازی چینی است که به سابقه صنعتی ۱۵۷ساله خود می‌بالد. بله، درست خواندید! ۱۵۷ سال است که شرکتی به نام چانگان تأسیس شده و ۳۵ سال است که این شرکت با ساخت و فروش خودروهای سواری، برای خود جایگاهی در میان رهبران و در واقع پیشکسوتان صنعت خودروسازی چین دست‌وپا کرده است.

تاریخچه تأسیس گروه چانگان به زمان جنبش غرب‌گرایی در صنایع چین بازمی‌گردد که در پایان دوره حکومت سلسله کینگ (۱۹۱۲-۱۶۳۶م) روی داد. در نوامبر ۱۸۶۲، یک سیاستمدار، ژنرال ارتش و دیپلمات چینی به نام لی هونگ‌ژانگ اولین شرکت مهندسی چینی با سبک غربی را در شانگهای بنیان گذاشت.

تصویر لی هونگ ژانگ در سال ۱۸۹۶

تصویر لی هونگ ژانگ در سال ۱۸۹۶

 

چانگان می‌گوید قدمتش به سال 1862 بازمی‌گردد، یعنی 20 سال پیش از آنکه کارل بنز، اولین ماشین بنزینی جهان را اختراع کند. پس این شرکت در ابتدا محصولات دیگری تولید می‌کرده است. می‌توانید حدس بزنید چه محصولی؟

.

احتمالاً حدستان اشتباه است؛ چون چانگان در آغاز شرکت اسلحه‌سازی بود.

شرکتی که لی هونگ‌ژانگ بنیان گذاشته بود «اداره فدرال سلاح‌های خارجی» نامیده می‌شد. سلسله کینگ در آن زمان با ناآرامی‌های داخلی، اعتراضات مهاجران اروپایی و حملات ژاپنی‌ها دست به گریبان بود و به واردات پیوسته سلاح و مهمات نیاز داشت.

لی هونگ ژانگ و کارمندانش در مقابل اداره فدرال سلاح‌های خارجی

لی هونگ ژانگ و کارمندانش در مقابل اداره فدرال سلاح‌های خارجی

 

این شرکت تجارت اسلحه پس از مدتی ابتدا به سوژو و سپس به نانجینگ منتقل شد و نام آن به «شرکت تولید ماشین آلات جیالینگ» تغییر یافت. کارخانه اسلحه جیالینگ در جنگ چین با فرانسه (۱۸۸۵-۱۸۸۴) و اولین جنگ این کشور با ژاپن (۱۸۹۵-۱۸۹۴) تأمین‌کننده مهم تسلیحات برای سلسله کینگ به حساب می‌آمد.

پس از حمله مجدد ژاپنی‌ها در سال 1937 و اشغال شانگهای، کارخانه اسلحه بار دیگر به شهر چونگ کینگ در مرکز چین منتقل شد.

در پایان دهه 1950، کارخانه جیالینگ به ساخت اتومبیل روی آورد و کار خود را در این صنعت با مونتاژ جیپ‌های جنگی ویلیس آغاز کرد. پس از مدتی مهندسان به سراغ طراحی یک محصول جدید بر پایه همین جیپ آمریکایی مشهور رفتند.

جیپ ویلیس ام بی آمریکا

جیپ ویلیس ام بی آمریکا

 

۷۲ سال از ثبت اختراع مهندس آلمانی بنز می‌گذشت که شرکت چانگان اولین خودروی تولیدی‌اش را به بازار فرستاد. چانگان این وسیله نقلیه آفرودی را در سال 1959 برای دولت چین به تولید انبوه رساند و نام آن را چانگ‌جیانگ تیپ ۴۶ گذاشت. در واقع، چانگ‌جیانگ اولین ماشین چینی تاریخ بود و همان سال در رژه دهمین سالگرد جمهوری خلق چین از آن رونمایی شد.

چانگ‌جیانگ تیپ ۴۶

اولین ماشین چینی تاریخ: چانگ‌جیانگ تیپ ۴۶

در همان زمان بود که نام کارخانه به ماشین‌سازی چانگان (Changan Machinery Manufacturing) تغییر یافت.

در مجموع 1400 نسخه از چانگ‌جیانگ تیپ ۴۶ تولید شد و سپس خط تولید آن به پکن انتقال یافت، چون چانگان می‌خواست تولید تسلیحات را ادامه دهد. در واقع، چانگان در آن زمان شرکت صنعتی اصلی چین در حوزه تولید مهمات و تسلیحات بود.

مردم چین در دهه‌های 1960 و 1970 دوران بسیار سختی را می‌گذراندند؛ زندگی آن‌ها پس از انقلاب فرهنگی مائو تسه تونگ، دستخوش ناآرامی‌های داخلی، ترورهای سیاسی، افول اقتصادی و در نهایت قحطی شده بود. هرچه حکومت کمونیستی زندگی را بر شهروندان عادی سخت‌تر می‌گرفت، صنعت تسلیحات چین شکوفاتر می‌شد. مرگ مائو در سال 1976، رهبران میانه‌روتر حزب کمونیست را به قدرت رساند و اوضاع را تا حدودی تغییر داد.

اکنون شرکت تسلیحاتی چانگان باید به دنبال گزینه‌های دیگری برای ادامه فعالیت می‌گشت. پس در اوایل دهه 1980 با سوزوکی، خودروساز معروف ژاپنی به توافق رسید و در پایان آن دهه، تولید خودروهای ژاپنی، یعنی نسل دوم سوزوکی آلتو یا نسل هشتم کامیون سوزوکی کری (CARRY) و مینی ون مسافری آن (EVERY) را برای بازار داخل چین آغاز کرد.

 

در واقع تولید آزمایشی این ماشین‌ها از اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. کامیون کری سوزوکی هم از حدود سال ۱۹۸۹در چین به فروش می‌رسید.

سال ۱۹۸۴ باز هم چانگان یکی از اولین‌های چین را عرضه کرد: اولین خودروی کوچک یا مینی ماشین چین با نام ژیکسینگ (یا چانا استار در بازارهای صادراتی). البته چانگان مینی‌ون‌ها را با فناوری سوزوکی و طراحی و بدنه خود می‌ساخت و آن‌ها را تحت برند چانگان می‌فروخت.

موفقیت استار در تست‌های تصادف و ایمنی دولت چین باعث شد دولتمردان به پشتیبانی از رشد صنعت خودروسازی داخلی کشورشان روی خوش‌تری نشان دهند.

 

کارخانه تولید مینی‌ون چانگان

کارخانه تولید مینی‌ون چانگان در دهه ۱۹۹۰

 

حالا ۱۳۰ سال از تأسیس شرکت تجارت اسلحه شانگهای گذشته بود و تازه چانگان داشت به یک خودروساز واقعی تبدیل می‌شد. پس می‌توانیم بگوییم وب‌سایت چانگان در مورد «قدمت میراث» برند خود کمی اغراق کرده است!

توضیح وب‌سایت جهانی چانگان درمورد قدمت ۱۵۷ساله این برند

توضیح وب‌سایت جهانی چانگان درمورد قدمت ۱۵۷ساله این برند

 

البته در آن زمان کارخانه‌های خودروسازی دیگری هم در چین فعالیت می‌کردند، اما خیلی زود چانگان در کشور پیشتاز این صنعت شد. پس از آن، شرکت چانگان با یک کارخانه قدیمی ساخت تسلیحات که موتور ماشین‌ تولید می‌کرد، ادغام شد. این شرکت مشترک، گروه خودروسازی چانگان (Changan Automobile Group) نام گرفت.

در سال‌های بعد، چانگان به تدریج ساختار یک شرکت کامل به خود گرفت و پیش از هر کاری، یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با سوزوکی به راه انداخت که تقریباً 32 درصد سهامش به سوزوکی تعلق داشت.

سوزوکی و چانگان در سال 1993 کارخانه جدید خود را هم راه‌اندازی کردند. محصولات مشترک این دو از جمله چانگان آلتو با برند چانگان-سوزوکی عرضه می‌شدند. تولید چانگان آلتو تا سال 2008 ادامه داشت.

چانگان-سوزوکی آلتو (Happy Prince)

چانگان-سوزوکی آلتو (Happy Prince)

اما پس از 25 سال همکاری موفق، در سال 2018 سوزوکی ناگهان تصمیم گرفت سهم خود را از شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به چانگان بفروشد و بازار چین را ترک کند. البته با توافق برند ژاپنی، چانگان تا سال 2023 به تولید تحت لیسانس چندین مدل ماشین سواری یعنی اس-کراس، ویتارا و آلیویو (S-Cross، Vitara و Alivio) ادامه داد.

چانگان-سوزوکی ویتارا

چانگان-سوزوکی ویتارا

در سال 2001 چانگان تولید خودروهای سواری را با وارد شدن به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت فورد موتور گسترش داد. محصولات این همکاری، سدان‌های فیستا، موندئو، فوکوس و کراس اوور محبوب اسکورت بود که تحت برند چانگان-فورد عرضه می‌شدند. چون در آن زمان، فورد هنوز از مالکان مزدا به شمار می‌رفت، در تولید انواع مدل ماشین چانگان-فورد از پلتفرم‌های مزدا استفاده می‌شد.

ماشین چانگان- مزدا 3 اکسلا و CX-5 به دلیل همین وابستگی‌های مالکیتی تولید شدند.

اسکورت، از محصولات مشترک چانگان و فورد

اسکورت، از محصولات مشترک چانگان و فورد

سرانجام: اولین ماشین چانگان مستقل

سال ۲۰۰۶، زمان شکل‌گیری رسمی «برند چانگان» بود؛ تا آن زمان محصولات شرکت با این نام مستقل عرضه نمی‌شد. البته این مهم‌ترین تحول ۲۰۰۶ نبود؛ در آن سال اولین ماشین سواری چانگان با نام بِن‌بِن یا بنی (Benni) تولید شد. سه سال بعد، چینی‌ها ماشین چانگان بنی را تا یکی‌ از کمپ‌های کوه اورست در ارتفاع ۵۲۰۰ متری رساندند. شاید هدف آن‌ها از این مأموریت عجیب برای یک هاچ‌بک سواری این بود که پیشرفت برند چانگان را به رخ بکشند.

در سال 2011 پژو-سیتروئن برند لوکس جدید خود را با نام DS را معرفی کرد. با اینکه همیشه برند دانگ فنگ خودروهای فرانسوی را برای چین می‌ساخت، پژو-سیتروئن چانگان را برای تولید محصولات برند جدیدش برگزید. این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در سال ۲۰۲۰ به گروهی به نام Baoneng در شهر شنژن چین فروخته شد.

البته همکاری چانگان با خودروساز فرانسوی هنوز ادامه دارد؛ این دو در سال‌های اخیر وانتی عرضه کرده‌اند که در چین با نام چانگان کیاچِنگ و در آمریکای جنوبی با نشان پژو به فروش می‌رسد.

وانت چانگان کیاچنگ (F70)

وانت چانگان کیاچنگ (F70)

پس از ماشین چانگان بن‌بن (که تقلید دوری از نسل هفتم سوزوکی آلتو بود)، طیفی از سدان‌های مقرون‌به‌صرفه اما خوش‌ساخت با برند چانگان به بازار آمد؛ سدان ساب‌کامپکت یواِکسیانگ (آلسوین)، سدان جمع و جور ژیکسیانگ، چانگان ایدو با موفقیت چشمگیر و چانگان راتونِ سایزمتوسط (Raeton).

ماشین چانگان ایدو در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل فرانکفورت آلمان رونمایی شد. این سدان جدید با طراحی مدرن و پویایش توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرد.

 

دو سال بعد، ایدو ایکس تی تولید شد و زیباترین سدان تولیدشده در چین نام گرفت. در واقع مدل‌های سری ایدو عصر جدیدی را برای ماشین‌ چانگان و در کل، ماشین‌های چینی رقم زدند.

چانگان ایدو ایکس تی

چانگان ایدو ایکس تی

 

در سال ۲۰۱۲، CHANGAN CS35 عرضه شد که اولین ماشین سواری چانگان در کلاس بدنه شاسی‌بلند بود. خیلی زود CS75 هم با اندازه‌ای بزرگ‌تر از راه رسید. به این ترتیب برند چانگان به جایگاه مهمی در بازار روبه‌رشد شاسی بلندهای چین رسید. سری سی اس چانگان به ستاره‌های این بازار تبدیل شدند.

ماشین چانگان CS35

ماشین چانگان CS35، عکس از وب‌سایت گلوبال چانگان

 

چانگان CS75

چانگان CS75

 

 

می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاورد چانگان این بود که اقبال مصرف‌کنندگان به ماشین‌های شاسی‌بلند را به درستی تشخیص داد و تا میانه دهه 2010 که این علاقه اوج گرفت، خط تولید کراس اوورهای خود را کامل کرد.

تفاوت برند چانگان با بقیه خودروسازان چینی

می‌دانیم که خیلی از برندهای چینی محصولات خود را در هر بخش از بازار خودرو با یک برند فرعی متفاوت عرضه می‌کنند. اما همه مدل‌های ماشین چانگان تحت نام و برند چانگان به فروش می‌رسد:

  • برند عرضه انواع ماشین سواری چانگان: چانگان اتومبیل.
  • برند عرضه خودروی شاسی‌بلند و مینی‌ون اقتصادی: چانگان اوشانگ یا اوشان.
  • برند عرضه ماشین چانگان تجاری (مینی بوس، ون و وانت): چانگان کیاِچنگ.
  • برند لوکس: چانگان یونی که اولین مدلش چانگان یونی-تی بود و با استقبال خوبی روبرو شد.

چانگان به ادعای چانگان

چانگان ادعا می‌کند که هر روز بیش از ۸۵۰۰ مصرف‌کننده، ماشین چانگان جدید می‌خرند. همچنین می‌گوید که بیش از شش هزار مرکز فروش و خدمات در ۶۰ کشور جهان دارد و تعداد کارکنانش از ۱۵ هزار نفر فراتر رفته است.

علاوه بر این، برند چانگان مدعی است که سرمایه‌گذاری وسیعی در تحقیقات پیشرفته و فناوری‌های نوآورانه جدید کرده و تأسیس سازمان تحقیق و توسعه جهانی برند چانگان حاصل همین سرمایه‌گذاری است. محور تمرکز این سازمان، تولید محصولاتی مجهز به فناوری پیشرفته با طراحی تعیین‌کننده، فناوری‌های ایمنی خلاق و عملکرد قوی معرفی شده است.

راز موفقیت چانگان چیست؟

از نظر کارشناسان کارنیوزچاینا، راز موفقیت برند چانگان تولید ماشین‌های خوش‌ساختی است که ارزش خرید مناسبی دارند.

CARNEWS

صفحه معرفی وب‌سایت مشهور و معتبر کارنیوز چاینا

 

رابطه برند چانگان با تولید خودروهای برقی

کارشناسان معتقدند برند چانگان در تولید خودروهای هیبریدی و برقی تلاش کافی به خرج نداده است؛ ماشین چانگان بن‌بن-ای استار در رده خودروهای برقی ارزان‌قیمت هم از نظر طراحی و پلتفرم، ویژگی خاص یا نوینی ندارد.

چانگان بن‌بن ای-استار

خودروی برقی چانگان بن‌بن ای-استار

البته چانگان سرمایه‌گذاری مشترکی با برند چینی مشهور نیو (NIO) برای توسعه فناوری خودروهای برقی داشت که به نتیجه‌ای نرسید. چانگان این شرکت را به تولید خودروهای برقی لوکس خود در آینده اختصاص داده است. همکاری با هواوی و CATL هم برای تولید این خودروها با استفاده از آخرین فناوری خودران هم از جدیدترین تصمیم‌های برند چانگان است. تعجبی ندارد اگر چانگان این بخش را هم فتح کند.

 

Electric vehicle

همه مدل‌های ماشین چانگان در ایران

از سال ۱۳۹۳ که سایپا قرارداد همکاری خود را با برند چانگان برای واردات خودرو اعلام کرد، مدل‌های زیر از ماشین چانگان به‌صورت وارداتی یا مونتاژشده به جاده‌های ایران رسیده است:

 

نام مدل چانگان بازه واردات یا مونتاژ
ماشین چانگان CS35 (سی اس ۳۵)

دنده‌ای و اتومات

۱۳۹۳-۱۳۹۴ (واردات)

۱۳۹۵-۱۳۹۸ (مونتاژ)

ماشین چانگان ایدو (Eado)

 

۱۳۹۴-۱۳۹۵ (مونتاژ)
ماشین چانگان CS35 PLUS (سی اس ۳۵ پلاس) شروع مونتاژ از ۱۴۰۱
ماشین چانگان CS15 (سی اس ۱۵) شروع احتمالی مونتاژ از انتهای ۱۴۰۲
ماشین چانگان آلسوین (نام در ایران: فردا ۵۱۱) ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (مونتاژ)
ماشین چانگان یونی-تی (CHANGAN UNI-T) اعلام واردات محدود از زمستان ۱۴۰۱

فروش محدود تیپ ۲ و ۳ وارداتی

وضعیت مونتاژ مشخص نیست.

ماشین چانگان یونی-کی (CHANGAN UNI-K) اعلام واردات محدود از ۱۴۰۱

 

بررسی چانگان CS35

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، اولین مدل ماشین چانگان در ایران، چانگان CS35 وارداتی بود. بدقولی‌های سایپا به‌عنوان واردکننده، خریداران این محصول برند چانگان را در سال ۱۳۹۳به شدت دلسرد کرد. وقتی این خریداران در سال ۱۳۹۴ تازه ماشین چانگان جدیدشان را تحویل گرفته بودند، سایپا از تصمیم خود برای مونتاژ CHANGAN CS35 در ایران خبر داد.

البته محصول جدید چانگان که به واسطه این اتفاقات در ایران بدنام شد، اصلاً ماشین بدی نبود؛ چانگان CS35 مشخصات فنی امیدبخشی داشت و نمای داخلی و خارجی‌اش با ظرافت طراحی شده بود. امکانات رفاهی و مصرف سوخت نسبتاً پایین هم آن را به عنوان گزینه‌ای خانوادگی مطرح می‌کرد.

چانگان سی اس ۳۵ موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی سی با تنفس طبیعی، با توان خروجی 113 اسب بخار و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک دارد. کارشناسان معتقدند که پیشرانه ماشین چانگان CS35 با وزن بالای آن متناسب نیست. پس شتاب‌گیری چندان هیجان‌انگیزی انتظار راننده را نمی‌کشد و اولین شاسی بلند چانگان برای رسیدن به شتاب صد، به ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

حساسیت پیشرانه به بنزین بی‌کیفیت داخلی، خشکی پلاستیک مورد استفاده در ساخت داشبورد، نقص عملکرد کولر و مشکلات پیدا کردن برخی لوازم یدکی چانگان CS35 هم از مشکلاتی است که کاربران درمورد این مدل ماشین چانگان ذکر کرده‌اند. البته در میان نظرات دارندگان به سیستم تعلیق نرم و تجربه سواری مطلوب هم فراوان اشاره شده است.

بهترین عکس‌های چانگان سی اس ۳۵

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین چانگان CS35 را تماشا می‌کنیم. این عکس‌ها از گالری سایت گلوبال چانگان و سایپا انتخاب شده‌اند.

 

بررسی چانگان ایدو

این سدان خوش‌طرح ایدو را سایپا در سال ۱۳۹۴ به ایران آورد ولی واردات آن «دولت مستعجل» بود و فقط تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت. قرارداد مونتاژ آن هم به سرانجام نرسید، شاید چون کارشناسان بازاریابی در رقابت با جک J5 آینده‌ای برای آن نمی‌دیدند.

موتور ۱.۶ لیتری ایدو با چهار سیلندر، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. ترکیب این مشخصات با گیربکس ۴ ساعته اتومات به ما می‌گوید که نباید انتظار موتور قدرتمند و شتاب‌گیری هیجان‌انگیزی داشته باشیم. البته چانگان پس از مدتی ایدو را به گیربکس ۶دنده مجهز کرد. ماشین چانگان ایدو از فناوری BLUE CORE استفاده می‌کند که سیستم اختصاصی محصولات برند چانگان برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.

طراحی زیبا، کیفیت شاسی و بدنه، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی و سواری نرم از مزایایی است که دارندگان ماشین چانگان ایدو در تحسین آن ذکر کرده‌اند.

سانروف، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، شیشه بالابر برقی عقب و جلو، فرمان چرمی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان از جمله امکانات رفاهی چانگان ایدو است. این سدان بدشانس بازار ایران در بخش ایمنی هم از تجهیزاتی مانند سیستم کنترل کشش و پایداری و ترمزهای ABS و EBD، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و ایموبلایزر برخوردار است.

کمبود  لوازم یدکی چانگان ایدو یکی از معایب مهم این مدل ماشین چانگان است که ریشه در واردات محدود آن دارد. برخی کارشناسان وضعیت نامطلوب فروش چانگان ایدو در بازار دست دوم را هم به همین اندازه مهم می‌دانند.

بهترین عکس‌های چانگان ایدو

در اینجا تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین چانگان ایدو را می‌بینیم که از گالری سایت چانگان گلوبال انتخاب شده‌اند.

بررسی چانگان CS35 پلاس

در سال ۱۴۰۱، ساپیا واردات نسل دوم ماشین چانگان CS35 را با نام CS35 PLUS آغاز کرد. البته اولین خریداران ایرانی این محصول برند چانگان، خودروهای خود را از نیمه امسال (۱۴۰۲) تحویل گرفتند. ماشین چانگان سی اس ۳۵ پلاس در واقع فیس‌‌لیفت نسل دوم CS35 بود. این محصول برند چانگان در تیپ‌های ۲ و ۳ وارد ایران شد که مشخصات فنی یکسانی داشتند. تنها تفاوت این دو، اضافه شدن ۵ آپشن سانروف پانوراما، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، دوربین جانبی سمت راست، تهویه اتومات و رینگ 18 اینچی به تیپ ۳ بود.

ماشین چانگان CS35 پلاس با حجم موتور ۱.۴ لیتری، پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ، خروجی ۱۵۵ اسب بخار و گیربکس ۷ دنده اتومات دوکلاچه با حالت اسپرت، مدعی شتاب‌گیری و چالاکی در جاده‌های ایران است؛ شتاب صفر تا صد این کراس اوور کوچک، فقط ۹ ثانیه طول می‌کشد. طراحی خارجی مدرن و اسپرت هم این چینیِ جدید را جذاب‌تر کرده است.

البته باید اشاره کرد که این محصول برند چانگان تا امروز (۷ دی‌ماه ۱۴۰۲) امتحان خود را در ایران پس نداده است. در واقع بیشتر علاقه‌مندان ایرانی ماشین چانگان CS35 پلاس فعلاً با مشکلاتی مانند بدقولی و تأخیر سایپا در تحویل دادن خودرو، فرایند طولانی تأیید ثبت نام و شماره‌گذاری ماشین و افزایش قیمت ماشین پس از تکمیل وجه دست به گریبان بوده‌اند.

مهم‌ترین رقبای چانگان CS35 پلاس در ایران

در پاسخ به سؤال‌هایی مانند «چانگان CS35 پلاس بهتر است یا….؟» و «چانگان سی اس ۳۵ پلاس بخریم یا…؟»، باید به خودروهای زیر به‌عنوان رقبای اصلی آن اشاره کنیم:

  • ماشین هایما S5 پلاس؛
  • ماشین ام وی‌ام X22 پرو؛
  • ماشین تیگارد X35.

 

بهترین عکس‌های چانگان سی اس ۳۵ پلاس

این عکس‌های زیبای ماشین چانگان سی اس ۳۵ پلاس را از وب‌سایت چانگان عربستان سعودی انتخاب کرده‌ایم:

 

 

بررسی چانگان CS15

چانگان CS15 جدیدترین محصول برند چانگان در ایران است که همین دو ماه پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودروی ۱۴۰۲ رونمایی شد. این کراس اوور خوش‌طرح پیش از آن یک‌بار در چین دستخوش فیس‌لیفت شده بود. ظاهراً قرار است سایپا CS15 را به خط مونتاژ برساند و محصولات ساخت خود را در سال ۱۴۰۳ روانه بازار داخلی کند.

ماشین چانگان سی اس ۱۵ ویژگی‌های ظاهری یک کراس اوور جذاب را دارد، اما موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با خروجی ۱۰۶ اسب بخار روی آن نصب شده که شاید کمی ناامیدکننده باشد. البته نباید حساسیت پایین‌تر این پیشرانه به کیفیت بنزین را فراموش کرد.

امکانات بخش ایمنی و ترمز در CHANGAN CS15 شامل ترمز دیسکی چهارچرخ، ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و ترمز پارک دستی است. در میان امکانات رفاهی این مدل ماشین چانگان هم می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌­ای، چراغ‌های خودکار، چراغ خوشامد، آینه­‌های تاشو و سیستم تهویه خودکار با فیلتر هوا اشاره کرد. البته سایپا هنوز مشخصات چانگان CS15 مونتاژی و آپشن‌های آن را اعلام نکرده است.

مهم‌ترین رقبای چانگان CS15 در ایران

در بازار ایران رقبای سرسختی برای کراس اوور جدید برند چانگان به چشم می‌خورد:

  • ماشین ام وی‌ام X22؛
  • ماشین ام وی‌ام X22 پرو؛
  • ماشین ام وی‌ام X33 کراس؛
  • ماشین جک S3.

 

بهترین عکس‌های چانگان سی اس ۱۵

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین CHANGAN CS15 را از سایت چانگان گلوبال و مجله کارنیوزچاینا گردآوری کرده‌ایم:

 

بررسی چانگان آلسوین (فردا ۵۱۱)

فرداموتورز (با برند FMC) یک شرکت خودروساز ایرانی است که سابقه همکاری با برندهای چینی بزرگی مانند سایک موتور و دانگ فنگ را در کارنامه دارد. این شرکت تا پیش از سال ۱۴۰۰ سدان تولید نکرده بود. اما در این زمان، قراردادی با چانگان بست و مونتاژ یک سدان ساب‌کامپکت برند چانگان را آغاز کرد.

این ماشینِ چانگان در چین یواِکسیانگ نامیده می‌شد، در بازارهای جهانی به چانگان آلسوین معروف بود و در ایران نام فردا ۵۱۱ برای آن انتخاب شد. ماشین FMC 511 ایرانی در واقع نسل دوم آلسوین است.

چانگان آلسوین موتور ۱.۵ لیتری را با پیشرانه ۴ سیلندر و گیربکس ۵ سرعته دوکلاچه در کنار هم دارد که به تولید خروجی ۱۰۶ اسب بخار می‌انجامد. حداکثر سرعت این محصول برند چانگان، ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و امکانات خوبی مانند گیربکس دوکلاچه، شیب‌سنج (HHC) و سیستم پیشرانه استارت‌استاپ (STT) دارد که موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود.

البته سیستم تهویه مطبوع دستی و طراحی ساده کابین از نظر برخی کارشناسان در رده معایب ماشین چانگان آلسوین ذکر می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که آپشن‌های مهمی مانند کروز کنترل و دوربین جانبی پارک در فردا ۵۱۱ مونتاژی حذف شده است.

 

مهم‌ترین رقبای چانگان آلسوین در ایران

از خودروهای زیر به عنوان مهم‌ترین رقبای فردا ۵۱۱ نام برده می‌شود:

  • چری آریزو ۵؛
  • ریسپکت پرایم.

بهترین عکس‌های چانگان آلسوین

در این بخش تعدادی  از زیباترین عکس‌های چانگان آلسوین را از وب‌سایت گلوبال چانگان و چانگان عربستان  انتخاب کرده‌ایم:

 

بررسی چانگان یونی تی

بنا بود شرکت سایپا واردات این کراس‌اوور کامپکت جذاب و مدرن را در ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز کند، اما تا زمستان آن سال هم خبری از ماشین چانگان یونی تی در ایران نشد. در تابستان ۱۴۰۲ سایپا واردات این مدل چانگان را آغاز کرد و در حال حاضر تعداد محدودی از آن را در دو تیپ ۲ و ۳ به فروش می‌رساند.

دست‌اندرکاران می‌گویند که در انتخاب نام ماشین چانگان یونی تی (CHANGAN UNI-T) از کلمه Universe به معنی «کیهان» الهام گرفته‌اند. همسو با این نام، نمای خارجی و کابین یونی تی از طراحی جذاب اسپرت و مدرنی بهره می‌برد و امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی در آن تعبیه شده است. همه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که سازندگان ماشین چانگان یونی تی گوشه چشمی به بازار جهان، از جمله اروپا داشته‌اند.

برند چانگان این محصول را با دو موتور ۱.۵ و ۲ لیتری با تنفس توربوشارژ عرضه می‌کند که خروجی اولی ۱۸۵ اسب بخار است و قدرت دومی به ۲۳۰ اسب بخار می‌رسد. البته تا امروز خبری از نسخه ۲ لیتری در ایران نیست؛ شرکت سازنده، حداکثر سرعت این دو نسخه را به ترتیب ۲۵ و ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.

اما مهم‌ترین مشکلی که کارشناسان خودروی ما در رابطه با ماشین چانگان یونی تی ذکر کرده‌اند، چیست؟ حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین. کنایه‌آمیز است که نام این ماشین چانگان از مفهوم «جهان» الهام‌گرفته و برای جلب نظر «مصرف‌کننده جهانی» تولید شده، اما مصرف‌کننده ایرانی که پول هنگفتی برای این خودرو می‌دهد، به دلیل استفاده از سوخت غیر استاندارد داخلی، نمی‌تواند از ظرفیت کامل آن بهره‌مند شود.

بهترین عکس‌های چانگان یونی تی

در ادامه تعدادی از زیباترین تصاویر ماشین چانگان یونی تی را با هم می‌بینیم که از گالری وب‌سایت گلوبال چانگان و سایت چانگان عربستان انتخاب شده‌اند:

 

مهم‌ترین رقبای چانگان یونی تی در ایران

با توجه به مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی، جدی‌ترین رقبای آن در بازار داخلی شامل این مدل‌ها خواهد بود:

  • ماشین دیگنیتی پرایم؛
  • ماشین فونیکس FX؛
  • ماشین KMC K7.

بررسی چانگان یونی کی

ایرانی‌ها اولین بار ماشین چانگان یونی کی (CHANGAN UNI-K) را شهریور ۱۴۰۲ در نمایشگاه خودروی مشهد دیدند. فعلاً قرار است سایپا این کراس اوور سایزمتوسط را به صورت وارداتی به کشور بیاورد و برنامه‌ای برای مونتاژ آن اعلام نشده است.

سبک طراحی چانگان یونی کی مشابه چانگان یونی تی است، اما تغییرات محسوسی در سپرها، رکاب‌ها، چراغ‌های عقب، گلگیرها و رینگ‌های آن دیده می‌شود.

این محصول مدرن برند چانگان هم به فناوری اختصاصی موتور Blue Core NE مجهز شده است که به مصرف سوخت و آلایندگی پایین‌تر کمک می‌کند. موتور ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت خروجی 233 اسب بخار و گیربکس ۸سرعته باعث شده ماشین چانگان یونی کی در کمتر از ۹ ثانیه به شتاب صد برسد. شش کیسه هوا در کنار سیستم‌های پیشرفته پایداری و ترمز، این محصول برند چانگان را از نظر ایمنی قابل اعتماد کرده است.

ماشین CHANGAN UNI-K از نظر امکانات رفاهی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و مانند یونی تیِ جذاب، فعلاً تنها ایراد آن برای مصرف‌کنندگان ایرانی مشکلات نگه‌داری از پیشرانه توربو و حساسیت آن به بنزین بی‌کیفیت داخلی است.

بهترین عکس‌های چانگان یونی کی

در این بخش هم پوستر تبلیغاتی جذاب ماشین چانگان یونی-کی و هم تعدادی عکس زیبا از آن را می‌آوریم که از سایت‌های چایناموبیل و چانگان عربستان انتخاب شده‌اند:

 

مهم‌ترین رقبای چانگان یونی کی در ایران

ماشین چانگان یونی کی درصورت واردات عمده به ایران با رقبای جدی زیر در بازار روبرو خواهد شد:

  • ماشین فونیکس FX؛
  • ماشین دیگنیتی پرستیژ؛
  • ماشین کیا اسپورتیج وارداتی (کوشا خودرو)؛
  • هیوندای توسان وارداتی (کرمان موتور)؛

 

جمع‌بندی

به پایان یکی دیگر از مطالب سری «صفر تا صد» وبلاگ طهران کمپانی رسیدیم. در این مقاله تلاش کردیم کامل‌ترین تاریخچه برند قدیمی و بزرگ چانگان را به صورت مستند برای شما بنویسیم؛ شرکتی که امسال ۱۵۸‌ساله می‌شود و یکی از پنج برند برتر خودروسازی چین با شهرتی عظیم در داخل و خارج این کشور است.

در ادامه به نام همه محصولات چانگان اشاره کردیم و سپس به سراغ تک تک مدل‌های ماشین چانگان در ایران رفتیم، از وارداتی تا مونتاژی، با ذکر مزایا و معایب و رقبای اصلی.

اگر نظری درمورد این مطلب دارید یا می‌خواهید تجربه خود را از رانندگی با انواع ماشین چانگان با دیگران در میان بگذارید، در کادر پایین صفحه منتظر شما نظرات شماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *