مطالب ماشین جک

بررسی جک s3 + مشخصات فنی و ظاهری خودرو کراس اوور کامپکت s3

بررس جک s3

وقتی موضوع بررسی جک s3 به میان می‌آید، کاربران ایرانی تجربه و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. کرمان‌موتور زمانی تصمیم گرفت جک s3 را مونتاژ کند که صنعت خودروسازی چین هرروز از یک کراس اوور جدید رونمایی می‌کرد. یعنی در میانه دهه ۱۳۹۰ که تب و تاب ماشین‌های SUV و کراس اوور بالا گرفته بود.

ماشین جک s3 پس از آغاز مونتاژ در سال ۱۳۹۶ در مدتی کوتاه یکی از محبوب‌ترین محصولات برند جک در ایران شد. در واقع این شاسی‌بلند جی ای سی با  ظاهر اسپرت، سیستم تعلیق نرم و امکانات جانبی مناسب، چشم مصرف‌کنندگان داخلی را به‌ویژه در مقایسه با رقبای داخلی گرفت.

این مطلب از لوازم یدکی طهران کمپانی را با بررسی جک s3 از نظر مشخصات و عملکرد فنی آغاز می‌کنیم و پس از کاوش کامل، به سراغ طراحی ظاهری و امکانات داخل ماشین جک اس ۳ می‌رویم. به روال جذاب‌ترین بخش‌ مطالب نقد و بررسی خودرو، از تجهیزات جک اس ۳ می‌گوییم و مهم‌ترین معایب و مزایای این محصول کرمان‌موتور را بر اساس تجربه کاربران و کارشناسان خودرو فهرست می‌کنیم. آخرین بخش مقاله هم راهنمای خرید لوازم یدکی JAC S3 خواهد بود.

خودروی جک اس 3

مشخصات فنی جک اس ۳

جک اس ۳ کراس اوور کامپکتی است که کمپانی جی ای سی چین رونمایی آن را در سال ۲۰۱۴ جشن گرفت.  چهار سال بعد این محصول جی ای سی با مونتاژ کرمان‌موتور روانه جاده‌های ایران هم شد و تولید آن همچنان ادامه دارد.

جک s3 از موتوری به حجم ۱۵۹۰ سی سی (۱.۶ لیتر) با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که به فناوری VVT (زمان‌بندی هوشمند میل سوپاپ ورودی) مجهز شده است. این پیشرانه تنفس طبیعی توان خروجی‌ای معادل ۱۰۷ اسب‌بخار (در دور موتور ۶۰۰۰) و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور (در دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰) تولید می‌کند. البته کرمان‌موتور در توضیح این محصول، حداکثر گشتاور را ۱۴۶ نیوتن‌متر اعلام کرده است.

جک s3 برای رسیدن از شتاب صفر به صد به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعتی که می‌توان با آن راند، ۱۷۵ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

همه این اعداد در کارنامه عملکرد فنی جک s3 باعث می‌شود بسیاری آن را خودروی چابکی در شتاب‌گیری اولیه ندانند، اما این کراس‌اوور چینی از نظر شتاب‌ ثانویه و سرعت در کاربری‌های خانوادگی قابل قبول ظاهر می‌شود.

مشخصات فنی جک s3

 

سیستم انتقال نیرو و تعلیق جک s3

کراس اوور دیفرانسیل‌جلوی جک اس ۳ از گیربکس CVT اتومات ۶سرعته استفاده می‌کند که امکان تنظیم روی دو حالت اسپرت و زمستانی را دارد. ضمناً سیستم تعلیق این ماشین JAC در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه‌مستقل است که با عملکرد نرم و دقیقش از مزایای جک s3 به حساب می‌آید.

مصرف سوخت جکs3

مصرف سوخت جک s3 در حالت ترکیبی (محیط‌های شهری + جاده‌های بین شهری) به ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد که عدد چندان پایینی نیست. البته در برخی منابع به عدد ۵.۹ لیتر در صد کیلومتر هم برای مصرف سوخت این ماشین اشاره شده است.

با این حال پیشرانه تنفس طبیعی این محصول جی ای سی، حساسیت آن را به کیفیت بنزین کاهش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد دارندگان ایرانی‌اش استهلاکی مشابه ماشین‌های چینی مجهز به پیشرانه توربوشارژ را تجربه کنند یا مصرف سوختشان افزایش شدیدی داشته باشد. علاوه بر این، سیستم VVT زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را به صورت هوشمند تنظیم می‌کند و با افزایش بازده موتور، مانع مصرف سوخت بیش از حد می‌شود.

مشخصات فنی جک اس ۳ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ (Euro V) سازگاری دارد و حجم باک آن ۴۵ لیتر است.

سیستم ایمنی و ترمز جک اس۳

جک s3 از سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب استفاده می‌کند. کمپانی JAC این محصول خود را به فناوری ترمز ضد قفل (ABS) و قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (EBD) مجهز کرده است. سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم کنترل کشش (TSC)، قفل مرکزی و خودکار، سیستم ضد سرقت و قفل ایمنی کودک نیز از فناوری‌های مکمل برای افزایش ایمنی جک اس ۳ است.

علاوه بر این، جک s3 به سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در سرپایینی (HDC) مجهز است که مانع عقب‌گرد خودرو هنگام شروع به حرکت در سربالایی‌ها می‌شود و به عبور آسان از سراشیبی‌ها کمک می‌کند.

نکته متناقض آنکه مؤسسه C-NCAP چین پس از بررسی جک s3این محصول جی ای سی را با اعطای نشان پنج ستاره ایمنی، قابل اعتماد و ایمن دانسته است، اما کرمان موتور ایربگ‌های جانبی آن را حذف کرده است!

ابعاد و اندازه‌های جک s3

از نکات مهم در بررسی جک s3، ابعاد و اندازه‌های آن است که در جدول زیر خلاصه شده‌اند:

کلاس بدنه کراس اوور کامپکت (شاسی‌بلند)
نوع شاسی یکپارچه
طول ۴۳۲۵ میلی‌متر
عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی‌متر
وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۵ لیتر
حجم صندوق عقب ۶۰۰ لیتر
چرخ جلو ۵۵/۲۰۵
۱۶R
چرخ عقب ۵۵/۲۰۵
R۱۶

نکته مهم درمورد کلاس بدنه جک s3 این است که برخی معتقدند این محصول جک بیشتر شبیه ماشین هاچ‌بک است و نباید آن را شاسی‌بلند دانست. اما با توجه به تلاش طراحان برای ایجاد ظاهری با ویژگی‌های اسپرت‌تر، ارتفاع آن که کمی بالاتر از سطح زمین است و جادار بودن کابین و صندوق عقب می‌توان با ارفاق از عنوان شاسی‌بلند هم برای آن استفاده کرد.

طراحی ظاهری جک s3

پس از عرضه جک s3، بیشتر کارشناسان خودرو ظاهر آن را ناهماهنگ و حتی عجیب توصیف می‌کردند. حتی منتقدان مشهور سایت تاپ گیر هم معتقد بودند که طراحی ظاهری این ماشین ویژگی خاص یا جدیدی ندارد و بیشتر به نسخه‌ بزرگ و پف‌کرده جک S1 شبیه است. شاید به همین دلایل بود که کمپانی JAC در سال‌های بعدی دو نسخه فیس‌لیفت جک s3 را به بازار فرستاد. البته کرمان‌موتور فقط مدل نسل اول جک اس ۳ را در ایران تولید می‌کند.

جک s3 دماغه‌ای ضخیم با چراغ‌های دیلایت، جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگ و سپر ایکس شکل دارد و شباهت عجیبی به فورد اکو اسپرت جدید نشان می‌دهد. سقف جک اس ۳ مرتفع طراحی شده و ستون‌های A ماشین به سمت جلو کشیده شده‌اند. این دو در کنار زه سیاه سنگین و جهت‌گیری آن، جک S3 را کمی کوچک‌تر از ابعاد واقعی‌اش نشان می‌دهد. نمای خارجی ماشین با تلاقی خطوط و نوارهای کرومی با زه پلاستیکی سیاه و رینگ های آلیاژی ۱۶ اینچی کوچک اما جذاب کامل می‌شود.

طراحی ظاهری ماشین جک s3

امکانات داخل ماشین جک اس ۳

در طراحی داخل کابین جک اس ۳ جذابیت و هماهنگی بیشتری نسبت به طراحی ظاهری آن دیده می‌شود که سقف بلند، کابین جادار، داشبورد بزرگ و پنل اسپرت پشت ‎‌آمپر از جمله عناصر آن است.

عکس داخل خودرو جک s3

در اینجا همه امکانات داخل ماشین جک اس ۳ را فهرست می‌کنیم:

  • فرمان برقی EPS حساس به سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع؛
  • کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان؛
  • کامپیوتر سفری؛
  • نمایشگر ۷ اینچی لمسی مرکزی؛
  • سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، سیستم پخشMP5؛
  • بلوتوث ورودی AUX ،USB و  iPod ؛ سوکت پاور ۱۲ ولت روی داشبورد؛
  • صندلی‌های چرمی مجهز به ایزوفیکس؛
  • صندلی راننده ۶حالته و صندلی سرنشین جلو ۴حالته، هر دو با تنظیم دستی؛
  • سانروف برقی؛
  • کروز کنترل؛
  • سیستم خودکار تهویه مطبوع؛
  • سنسور و دوربین دنده عقب؛
  • چراغ‌های اصلی جلو هالوژنی، مجهز به سنسور نور و سیستم بدرقه، اتولایت و دیلایت، چراغ‌های مه‌شکن‌ جلو و عقب؛
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی با گرمکن؛
  • رینگ ۱۶ اینچی اسپرت آلومینیومی؛

 

 مهم‌ترین تجهیزات جک s3

از مهم‌ترین تجهیزات جک s3 می‌توان به کروز کنترل، فرمان برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم ایمنی و ترمز مجهز به فناوری ترمز ضد قفل (ABS) و قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی (EBD)، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم کنترل کشش (TSC)، قفل مرکزی و خودکار، سیستم ضد سرقت و قفل ایمنی کودک، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در سرپایینی (HDC) اشاره کرد.

مهم‌ترین مزایای خرید جک s3

گفتیم که ماشین JAC S3 در ایران به دلایل مختلف محبوبیت بالایی دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای خرید جک s3 می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تجربه سواری نرم: این مزیت حاصل عملکرد مناسب سیستم تعلیق است.
  • استهلاک کمتر موتور؛
  • هزینه‌ نگه‌داری پایین‌تر در مقایسه با رقبای توربوشارژ؛
  • امکانات و آپشن‌های بهتر در مقایسه با رقبای خارجی موجود در بازار ایران و خودروهای ساخت داخل؛
  • ارزش خرید و بازار دست دوم مناسب.

 مهم‌ترین معایب جک s3

دارندگان ماشین جک s3 و کارشناسان خودرو بر اساس تجربه و شناختی که از این کراس اوور کامپکت به دست آورده‌اند معایب زیر را برای این ماشین چینی نام برده‌اند:

  • پیشرانه کم‌توان ۱۰۷ اسب بخاری در مقایسه با رقبای توربوشارژ؛
  • عایق‌بندی نامناسب کابین (استفاده از مواد کم‌کیفیت در ساخت)؛
  • نفوذ صدای موتور به درون کابین؛
  • فضای محدود ردیف عقب برای سرنشینان بزرگسال؛
  • ناهماهنگی ابعاد ظاهری؛
  • حذف ایربگ‌های جانبی در نسخه‌های مونتاژی کرمان‌موتور؛
  • قیمت بالای برخی لوازم یدکی جک s3.

مهم‌‌ترین رقبای جک اس ۳

چانگان CS35، ام وی ام X22 و رنو ساندرو استپ‌وی را می‌توان مهم‌ترین رقبای جک S3 دانست.

مقایسه جک s3 و چانگان CS35 نشان می‌دهد که در ساخت رقیب چینی جک از مواد و طراحی بهتری استفاده شده است. حجم موتور هر دو ماشین یکسان است، ولی چانگان CS35 عملکرد فنی بهتر و قدرت بالاتری دارد. البته سیستم تعلیق بسیار نرم جک s3 و آپشن‌های ایمنی بهتر مانند کنترل پایداری هم از مزایای آن نسبت به نماینده چانگان است.

بررسی جک s3 و مقایسه آن با ام وی ام X22 کفه قدرت پیشرانه، سواری مطلوب و امکانات ایمنی را به طرف نماینده جک سنگین می‌کند. البته طراحی ظاهری ام وی ام X22 نسبتاً جذاب‌تر است و قیمت پایین‌تری هم دارد.

با اینکه دارندگان رنو ساندرو استپ‌وی از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری مشکلات کمتری نسبت به جک‌سواران دارند، طراحی داخلی و مجموعه آپشن‌های کامل‌تر جک s3 تردیدی در برتری کراس اوور جک نسبت به نماینده رنو باقی نمی‌گذارد.

راهنمای خرید لوازم یدکی جک s3

در حال حاضر که روزهای آغازین بهمن ۱۴۰۲ را می‌گذرانیم، تولید جک s3 در کرمان‌موتور همچنان ادامه دارد. در نتیجه، نمایندگی‌های این خودروساز ایرانی و مراکز ارائه خدمات پس از فروش، عرضه بسیاری از قطعات و لوازم یدکی این کراس اوور محبوب جک را بر عهده دارند. با این حال، همیشه امکان خرید و لوازم یدکی جک s3 از این نمایندگی‌ها فراهم نیست و موجودی قطعات آن‌ها در موارد مختلفی ناقص است. بنابراین در این بخش نکات مهم برای یک خرید موفق و رضایت‌بخش از فروشگاه‌های قطعات یدکی این ماشین جک را معرفی می‌کنیم:

  • شناسایی نوع قطعات مصرفی یا لوازم یدکی نیازمند تعویض برای جک اس ۳: با بررسی دفترچه راهنمای خودرو، نام و شماره قطعه را مشخص کنید تا جایگزین درست را آسان‌ و بدون سردرگمی بیابید.
  • تحقیق در مورد شهرت و اعتبار فروشگاه تامین‌کننده از طریق بررسی‌ محتوای آنلاین، بازخوردهای مشتریان و رتبه‌بندی‌های مختلف؛
  • انتخاب فروشگاه لوازم یدکی جک s3 با سابقه ارائه لوازم اصلی و باکیفیت؛
  • کیفیت را به قیمت ترجیح دهید: لوازم یدکی اصلی و باکیفیت از برندهای معتبر قیمت بالاتری دارند، اما با خودروی شما سازگارند و عملکرد و طول عمر بهتری ارائه می‌دهند. شاید انتخاب ارزان‌ترین گزینه وسوسه‌انگیز باشد، اما لوازم نامرغوب، بی‌کیفیت یا تقلبی پس از مدتی مشکلات مهم‌تری برای خودرو ایجاد می‌کنند.
  • اطمینان از سیاست‌های گارانتی و بازگشت کالا: تامین‌کنندگان معتبر لوازم یدکی جک اس ۳ برای محصولات خود دوره ضمانت منطقی ارائه می‌دهند تا در صورت معیوب بودن یا عدم تناسب قطعه، آن را تعویض کنید.
  • توجه به سازگاری قطعه: لوازم یدکی حتما باید با مدل خودروی شما سازگار باشند. برای اطمینان می‌توانید قبل از خرید نهایی از یک مکانیک باتجربه مشورت بخواهید یا با کارشناسان پشتیبانی فروشگاه تامین‌کننده تماس بگیرید.
  • ملاحظات نصب: برخی لوازم یدکی جک اس ۳ باید توسط افراد متخصص نصب شوند در حالی که نصب بعضی دیگر روش عمومی و آسانی دارد. برای نصب قطعات پیچیده یا لوازم حیاتی مانند ایربگ و اجزای سیستم‌ ترمز و ایمنی ماشین جک حتما از تخصص مکانیک مجرب استفاده کنید.
  • مقایسه قیمت و روش ارسال: در صورت خرید آنلاین لوازم جک s3 می‌توانید قیمت و گزینه‌هایی مانند هزینه و زمان ارسال کالا را در فروشگاه‌های مختلف با هم مقایسه کنید.
  • مراقب لوازم یدکی تقلبی باشید: متأسفانه این روزها فروشندگان زیادی لوازم یدکی تقلبی می‌فروشند. قطعات تقلبی معمولاً ظاهری شبیه لوازم اصلی دارند، اما مطابق با استانداردهای کیفیت و ایمنی ساخته نشده‌اند.
  • سؤالات خود را با بخش پشتیبانی یا خدمات مشتری در میان بگذارید: اگر در مورد یکی از لوازم یدکی جک اس ۳ تردید یا سوالی دارید، با پشتیبانی فروشگاه تماس بگیرید. فروشگاه‌های معتبر لوازم یدکی خودرو کارشناسان مجربی دارند که نگرانی‌های شما را با راهنماییهای تخصصی خود برطرف می‌کنند.

مجموعه طهران کمپانی با ارائه لوازم یدکی اصل و باکیفیت خودروهای چینی از جمله لوازم یدکی جک و خودروهای تحت برند جک همچون لوازم یدکی جک s3، راهنمای شماست تا همه مراحل بالا را در یک خرید باکیفیت، دقیق و سریع خلاصه کنید.

منبع: JAC S3 Review by topgear

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *