مطالب ماشین لیفان

راهنمای جامع برند چینی لیفان: معرفی و بررسی همه مدل‌های ماشین لیفان در ایران

lifan motors

 

 

گروه صنعتی لیفان (LIFAN Industry Group) از آن دست تولیدکنندگانی است که کار خود را با ساخت محصولی غیر از خودرو شروع کرد. تأسیس لیفان به سال 199۲ برمی‌گردد، اما این شرکت سیزده سال فقط به تولید موتورسیکلت و دوچرخه مشغول بود. ون‌ و سدان کوچک نخستین پروژه‌هایی بود که در سال ۲۰۰۵ با هدف تولید خودروی سواری روی میز مدیرعامل لیفان در شهر چونگ‌کینگ چین قرار گرفت.

لیفان امروز خودروی سواری، ون کوچک، موتورسیکلت‌های آماتوری، کامیون‌های تجاری و بخش موتور موتورسیکلت‌های صحرایی (با نام Engines Predator) را می‌سازد. البته کفش ورزشی و مشروبات الکلی هم در سبد محصولات متنوع این شرکت نام‌آشنای چینی دیده می‌شود.

لیفان شهرت خود را در خارج از چین بیشتر مدیون خودروهای سواری کوچکش است، اما موتورسیکلت‌های KPR ساخت این شرکت در چین بسیار محبوب‌اند و تاکنون 17 نشان قهرمانی مسابقات جاده‌ای این کشور را برای راکبان خود به ارمغان آورده‌اند.

در این مطلب می‌خواهیم جامع‌تر از سایت‌های دیگر به تاریخچه برند لیفان بپردازیم؛ بعد از آن به سراغ معرفی مدل‌های ماشین لیفان می‌رویم؛ می‌بینیم که شرکت سازنده ماشین لیفان در ایران کدام است و همه خودروهای لیفان موجود در جاده‌های کشور را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه برند لیفان: از شروعی بی‌هیاهو تا جمع برترین شرکت‌های چین

در سال 1992 تاجری چینی به نام یین مینگشان در زادگاهش، چونگ‌‌کینگ (یا چونگ‌چینگ) یک کارگاه تعمیر و بعدها مونتاژ موتورسیکلت به راه انداخت و نام «مرکز تحقیقاتی مونتاژ هونگدا چونگ‌کینگ» را برای آن انتخاب کرد. مینگشان پنج سال بعد نام شرکت را به «گروه صنعتی لیفان» تغییر داد.

زندگی طولانی در اردوگاه کار اجباری، مهارت‌های خودآموزی و پشتکار عجیبی به یین بخشیده بود. او زبان انگلیسی را بدون معلم آموخت، مدتی در صنعت نشر کار کرد و سپس به دنیای موتورسیکلت‌ها وارد شد.

حزب کمونیست چین در دهه ۱۹۶۰ هم مینگشان را چندین ماه به زندان فرستاده بود تا به قول خودشان «گرایش‌های سرمایه‌داری» را از سرش بیرون کند. اما او لیفان را بنیان گذاشت و آن را به «بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید موتورسیکلت در چین» تبدیل کرد.

پس از آن دولت چین چندین بار نشان «کارآفرین برجسته کشور» را به مینگشان داد و نهادهایی مانند اتاق بازرگانی چین و دانشگاه هنگ کنگ جوایز متعددی در زمینه کارآفرینی و مدیریت کیفیت به او اهدا کردند. به این ترتیب، مینگشان زندان‌بان سال‌های دور را به تحسین‌کننده خود بدل کرد.

 

یین مینگشان، مدیرعامل لیفان

 

در اواخر دهه 1990، کار لیفان بالا گرفت؛ شرکت سالانه دو میلیون موتورسیکلت تولید می‌کرد و آن‌ها را در 160 کشور جهان می‌فروخت.

در سال 2000، لیفان دست به خریدی ۷ میلیون دلاری زد و مالکیت باشگاه فوتبال چونگ‌کینگ را از آن خود کرد.

پرچم و نشان تیم فوتبال چونچ چینگ لیفان

اما ظاهراً دلبستگی مینگشان به زادگاهش از این هم بیشتر بود؛ او در سال 2003 پس از خرید و ادغام یک کارخانه خودروسازی در همان منطقه، شرکت خودروسازی چونگ‌کینگ لیفان (Chongqing Lifan Automobile) را تأسیس کرد.

لیفان ابتدا به سراغ ساخت اتوبوس رفت و از سال ۲۰۰۵ در مسیر بلندپروازی‌های نو به ایستگاه ساخت خودروهای سواری رسید.

2005 برای مینگشان با تولید مینی ون و پیکاپ LF6361/1010 آغاز شد و در پایان همان سال، شرکت از اولین ماشین لیفان سواری رونمایی کرد: سدان 520.

مدیرعامل لیفان در کارخانه تولید لیفان ۵۲۰

مدیرعامل لیفان در کارخانه تولید لیفان ۵۲۰

از سال 2011، سدان ساب کامپکت 320، سدان جمع و جور و هاچ‌بک 520، سدان متوسط 620 و شاسی بلند جمع و جور X60 هم تحت برند لیفان به بازارهای جهانی عرضه شد. البته این شرکت تولید و توسعه موتورسیکلت‌های خود را هم ادامه داد.

در سال 2009، مجله مشهور فوربس نام لیفان را با صادراتی نزدیک به نیم میلیارد دلار در رتبه ۸۸ فهرست «برترین شرکت‌های چین» قرار داد.

مقر شرکت لیفان در چونچگ‌چینگ

ساختمان مرکزی شرکت لیفان در چونچگ‌چینگ

اما از سال ۲۰۱۰ به تدریج ورق برگشت و دوران سختی برای برند لیفان آغاز شد؛ مدل کسب و کار لیفان که بر تولید مدل‌های تقلیدی ارزان از خودروهای خارجی تمرکز داشت، خوب جواب نمی‌داد و در سال 2014 شرکت با مشکلات مالی جدی دست به گریبان شد.

یین مینگشان در سال 2015 کوشید شرکت را به سوی تولید خودروهای برقی ببرد، اما شکست خورد و در سال 2017 لیفان را ترک کرد؛ البته او و خانواده‌اش همچنان سهام‌دار عمده لیفان بودند و آن را کنترل می‌کردند. اکنون لیفان غرق بدهی بود و در آستانه سقوط قرار داشت.

لیفان در آگوست 2020 با اعلام ورشکستگی به حکم دادگاه تن داد؛ شرکت می‌بایست تحت سازمان‌دهی دوباره قرار می‌گرفت؛ یعنی دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذار دیگری می‌فروخت. پس از انتشار گزارش‌های مربوط به میزان بدهی و دارایی‌های لیفان، زمزمه‌هایی آغاز شد که شرکت خودروسازی جیلی در تکاپو است تا راهی برای تصاحب برند لیفان و تصرف سهم بازار آن پیدا کند.

مقر تولید شرکت لیفان

در دسامبر 2021 شایعه‌ها رنگ واقعیت گرفت؛ سرمایه‌گذار جدید کسی نبود جز لی شوفو، بنیان‌گذار و رئیس شرکت خودروسازی خصوصی جیلی. در این زمان، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جیلی و لیفان تأسیس شد. هلدینگ جدید می‌خواست از فناوری و پلتفرم‌های موجود جیلی برای تولید خودروهای تمام الکتریکی 80 ولتی با برند Maple استفاده کند. کمی بعد اولین محصول این هلدینگ را با نام Maple 60S به بازار آمد.

ماشین برقی Maple 60S

ماشین برقی Maple 60S

هلدینگ جیلی- لیفان (با نام جدید Lifan Technology) در سال ۲۰۲۲ از برنامه‌ نوینش برای ایجاد اکوسیستم تعویض باتری خودروهای الکتریکی و تولید تجهیزات منبع تغذیه این ماشین‌ها رونمایی کرد.

پلتفرم خبری چاینا پراجکت در تحلیلی بر این همکاری می‌نویسد: «فقدان نوآوری لیفان، کار آن را به ورشکستگی و سازمان‌دهی دوباره شرکت کشاند، اما جیلی و بنیان‌گذار بلندپروازش، لیفان را به برندی شایسته در بازار رقابتی تولید خودروهای برقی تبدیل کردند و مجموع فروش آن را به ۱۱۰ برابر رساندند».

تصویر مقاله چایناپراجکـت

تصویر مقاله چایناپراجکـت: لیفان تولید موتورسیکلت را رها کرد و به سراغ خودروی سواری رفت.

توسعه بین‌المللی

لیفان علاوه بر دو کارخانه مونتاژ خودروهای سواری در چین، محصولات خود را در چندین کشور دیگر هم مونتاژ و عرضه می‌کند. شرکت‌های همکار لیفان در تایلند، ایران، ترکیه، ویتنام، جمهوری آذربایجان، مصر، اتیوپی روسیه و اروگوئه علاوه بر خودروهای سواری، موتورسیکلت‌های لیفان را هم تولید می‌کنند.

در حال حاضر ۵۱ کشور از جمله سنگاپور، ژاپن و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا از مشتریان محصولات صادراتی برند لیفان به حساب می‌آیند و شبکه فروش لیفان در کل 118 کشور از جنوب شرق و غرب آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد.

همه مدل‌های ماشین لیفان

برند لیفان از زمان آغاز تولید ماشین، مدل‌های زیر را عرضه کرده است:

مینی ون و پیکاپ کوچک لیفان LF6361/1010؛ هاچ‌بک کوچک لیفان 320؛ لیفان 330؛ سدان ساب کامپکت لیفان 520 که اولین ماشین کاملاً مستقل لیفان بود؛ لیفان 520 آی که نسخه ‌هاچ‌بک همان سدان 520 به حساب می‌آمد؛ لیفان 530؛ سدان کامپکت لیفان 620؛ لیفان 630؛ لیفان 650؛ لیفان 720؛ لیفان 820؛ لیفان لوتو؛ لیفان ژوانلانگ (M7)؛ لیفان X50 لیفان X60 به عنوان اولین ماشین لیفان شاسی‌یلند؛ لیفان مایوی؛ لیفان X70؛ لیفان X80؛ مینی‌ون LIFAN Foison بر اساس سری LF6361؛ کامیون کوچک LF1022 که نسخه کامیونی مینی‌ون فویزون بود، کامیون سبک لیفان LF1025D؛ لیفان شینگشون و لیفان فوشون.

برند لیفان در ایران

حضور مدل‌های مختلف ماشین لیفان در جاده‌های ایران با قرارداد همکاری برند لیفان و کرمان‌موتور در سال ۱۳۸۶ آغاز شد. ماشین لیفان را در ایران با این مدل‌ها می‌شناسیم:

 نام مدل بازه تولید
لیفان ۵۲۰ ۱۳۸۹_۱۳۸۷
لیفان ۵۲۰آی ۱۳۹۲_۱۳۸۷

لیفان ۶۲۰

لیفان ۶۲۰ تلنت

۱۳۹۰-۱۳۹۶

لیفان X60 ۱۳۹۱-۱۳۹۷
لیفان X50 ۱۳۹۴-۱۳۹۷
لیفان ۸۲۰ ۱۳۹۵-۱۳۹۷
لیفان X70 ۱۴۰۱_۱۳۹۹

 

در ادامه مطلب، به بررسی همه مدل‌های ماشین لیفان در ایران می‌پردازیم و سعی می‌کنیم در قالب بررسی این مدل‌ها به یک‌سری از سؤال‌های پرتکرار و پربحث پاسخ بدهیم، پرسش‌هایی مانند «چرا لیفان بخریم/نخریم؟»، «آیا لیفان ماشین خوبی است؟» و «بهترین ماشین لیفان در ایران کدام است؟».

 

بررسی لیفان ۵۲۰

در سال ۱۳۸۷ اولین محصول همکاری برند لیفان با مهندسان کرمان‌موتور به بازار ایران عرضه شد: ماشین لیفان ۵۲۰. این مدل کمی پیش‌تر در چین رونمایی شده بود. طراحان چینی‌ اتاق این سدان جدید را روی شاسیِ تقلیدی از سیتروئن زِد ایکس ۱۹۹۱ سوار کرده بودند. بسیاری از کارشناسان در زمان عرضه لیفان ۵۲۰ آن را ماشین چندان قابل دفاعی نمی‌دانستند، اما مصرف‌کنندگان در بازار انحصاری خودروی ایران از این جوجه اردک زشت استقبال کردند؛ به هر حال لیفان ۵۲۰ ماشینی بود با قیمت نسبتاً پایین که آپشن‌های بهتری نسبت به رقبا یعنی تندر ۹۰، سمند و پژو پارس داشت.

کیفیت نامناسب مواد مورد استفاده در عایق‌بندی کابین، پلتفرم قدیمی و سیستم تعلیق خشک و پرسروصدا از اصلی‌ترین معایب ماشین LIFAN 520 به حساب می‌آمد. در عوض، سدان تازه جادار بود و در محیط‌های شهری مصرف سوخت منطقی‌ای داشت.

کرمان‌موتور دو سال به مونتاژ ماشین لیفان ۵۲۰ ادامه داد و بعد احساس کرد مصرف‌کننده به محصولی جدید نیاز دارد. پس طراحی چراغ‌های عقب را تغیر داد و نام آن را لیفان ۵۲۰ آی (LIFAN 520i) گذاشت. نسخه فیس‌لیفت هم سه سال روی خط تولید ماند و پرونده‌اش در سال ۱۳۹۲ بسته شد.

امروز ده سال از توقف تولید این ماشین می‌گذرد و خریداران بازار ماشین چینی دست دوم به تدریج در تهیه لوازم یدکی لیفان ۵۲۰ با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو شده‌اند.

بهترین عکس‌های لیفان 520

در این بخش تعدادی از بهترین عکس‌های لیفان ۵۲۰ و لیفان ۵۲۰ آی را می‌بینید که از منابعی مانند آژانس گتی ایمیج و سایت کاراپ انتخاب شده‌اند:

تصویر جالب زیر هم در سال ۲۰۰۸ تهیه شده و یین مینگشان، مدیرعامل هفتادساله لیفان را در مقابل خط تولید لیفان ۵۲۰ نشان می‌دهد:

مدیرعامل لیفان در مقابل خط تولید لیفان ۵۲۰

 

بررسی لیفان ۶۲۰

دهه ۱۳۹۰ برای کرمان‌موتور و برند لیفان آغاز دوره همکاری پررونق‌تری بود. در سال اول، ماشین لیفان ۶۲۰ (LIFAN 620) با همان موتور ۱۶۰۰ سی سی لیفان ۵۲۰ به بازار ایران آمد. یک سال بعد مدل ۱۸۰۰ سی سی با گیربکس بهتر و آپشن‌های بیشتر به سبد محصولات کرمان‌موتور اضافه شد که نام آن را ۶۲۰ تَلِنت (LIFAN 620 TALENT) گذاشتند.

در مقایسه ماشین لیفان ۶۲۰ با خودروهای سواری قبلی برند لیفان نباید پیشرفت این برند در طراحی داخلی و خارجی ماشین‌ها و افزودن امکانات ایمنی خوبی مانند ترمز چهار چرخ دیسکی را نادیده بگیریم. البته طراحان LIFAN 620 در کار خود نیم‌نگاهی تقلیدی به برخی مدل‌های ب‌ام‌و، آئودی و حتی بنز داشتند. محبوبیت سدان جدید لیفان باعث شد مونتاژ نسخه تلنت تا سال ۱۳۹۶ در ایران ادامه پیدا کند.

لیفان ۶۲۰ تلنت موتور نسبتاً قدرتمندی مجهز به زنجیر تایم داشت و رضایت رانندگان را از سواری با ماشین چینی افزایش داده بود. خودروساز ایرانی در زمان عرضه، روی برخی امکانات ایمنی‌ این ماشین لیفان، از جمله سیستم ترمز ABS و EBD هم مانور تبلیغاتی زیادی می‌داد. اما مشکل رایج ماشین‌های چینی در آن زمان، یعنی متریال و رنگ کم‌کیفیت کابین خودرو همچنان پابرجا بود و صدای زیاد موتور هم راننده و سرنشینان را آزار می‌داد. مشکلات عملکردی سیستم تهویه، دشواری تعویض دنده و سیستم تعلیق یکپارچه عقب هم کام بسیاری از کاربران ایرانی لیفان ۶۲۰ تلنت را تلخ کرده است.

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دارندگان ایرانی تهیه لوازم یدکی لیفان ۶۲۰ است که طهران کمپانی تلاش می‌کند راه‌حل آسان آن باشد.

بهترین عکس‌های لیفان 620

در این بخش تصاویری از لیفان ۶۲۰ می‌آوریم تا با نمای داخلی و خارجی آن بهتر آشنا شوید:

 

بررسی لیفان X60

ماشین ایکس ۶۰ بلندپروازی جدید برند لیفان برای تولید کراس اوور کامپکت با قیمتی به‌صرفه بود. کرمان‌موتور از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ تیپ دنده‌ای لیفان X60 را مونتاژ می‌کرد و از فروش آن رضایت داشت. اما رقابت با دیگر برندهای ماشین چینی، از جمله‌ام وی‌ام باعث شد تیپ اتومات را هم راهی جاده‌های ایران کند. پس از مدتی کرمان‌موتور از عرضه لیفان X60 نیوفیس خبر داد، که البته به جز عمودی شدن جلوپنجره و تغییر اندک در طراحی چراغ‌های عقب، چهره چندان جدیدی به ماشین نداده بود. تولید لیفان ایکس ۶۰ نیوفیس هم فقط تا سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد.

طراحی کابین داخلی لیفان ایکس ۶۰ از TOYOTA RAV4 الهام گرفته بود و طراحی خارجی آن هم با وجود سادگی در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفت. ماشین LIFAN X60 مصرف سوخت بالایی داشت، اما افزودن امکاناتی مانند دوربین عقب، دی‌وی‌دی پلیر و نمایشگر سیستم صوتی به تیپ اتومات در بازار پررونق کراس اوورهای چینی، با تبلیغات و بازخورد وسیعی همراه شد.

همه این ویژگی‌ها در کنار جادار بودن فضای داخلی و قیمت مناسب در زمان عرضه باعث شد ماشین لیفان X60 به یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای چینی در بازار ایران تبدیل شود. البته کیفیت عایق‌بندی کابین این مدل هم مثل خیلی از محصولات برند لیفان چندان بالا نبود و شنیدن صدای موتور و گیربکس می‌توانست راننده و سرنشینان را آزار دهد.

دارندگان این محصول در سال‌های همکاری برند لیفان با کرمان‌موتور مشکل چندانی در تهیه لوازم یدکی لیفان X60 نداشتند. اما از همان ابتدا پیدا کردن قطعات گیربکس CVT این خودرو بعضی مالکان را به چالش ‌می‌کشید. پس از توقف تولید این مدل، دریافت خدمات و یافتن برخی قطعات دیگر این ماشین لیفان هم دشوارتر شد. طهران کمپانی از آن فروشگاه‌هایی است که مشکل احتمالی شما را برای یافتن لوازم گیربکس ماشین LIFAN X60 و دیگر قطعات مصرفی آن حل می‌کند.

امروز برای خرید لیفان ایکس ۶۰ باید به سراغ بازار ماشین چینی کارکرده بروید، اما پیش از آن لازم است بدانید که کراس اوور اقتصادی برند لیفان، قافیه رقابت را به محصولاتی همچون ام وی‌ام X33‌، جک S3 و چانگان CS35 باخته است.

بهترین عکس‌های لیفان X60

اگر برای آشنایی با مشخصات ظاهری لیفان ایکس ۶۰ به دنبال تماشای تصاویری از این کراس اوور محبوب برند لیفان می‌گردید، همین‌جا مکث کنید:

 

بررسی لیفان X50

سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ را می‌توان ماه عسل همکاری لیفان و کرمان‌موتور دانست. در این بازه، هم ماشین‌های لیفان ۶۲۰ تلنت و لیفان ایکس ۶۰ از خط تولید سازنده ایرانی بیرون می‌آمد و هم دو محصول جدید برند لیفان معرفی و مونتاژ شد: لیفان X50 و پس از آن لیفان ۸۲۰.

در آغاز، تبلیغات ماشین لیفان X50 بسیاری را در ایران به اشتباه انداخت که چینی‌ها یک شاسی بلند کامل با قیمت مناسب زیر ۵۰ میلیون به بازار داخلی فرستاده‌اند. اما کلاس بدنه LIFAN X50 در واقع هاچ‌بک کراس بود. با این حال، طراحی جالب، کابین و صندوق جادار، مشخصات فنی قابل قبول و برخی امکانات مانند سانروف و کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان برای مصرف‌کننده ایرانی که از تنوع انتخاب محروم بود، جذاب جلوه کرد. لیفان X50 هم در دو تیپ دنده‌ای و اتومات به بازار عرضه می‌شد.

کابین جادار و مناسب خانواده با طراحی زیبا در کنار جنس چرمی صندلی‌ها، کامپیوتر سفری، سنسور دنده‌عقب، رینگ‌های آلومینیومی، دیلایت، تنظیم الکترونیکی ارتفاع چراغ‌های جلو و ایزوفیکس رانندگی با لیفان ایکس ۵۰ را در مسیرهای درون‌شهری ایران دلپذیرتر می‌کرد.

در داستان معایب لیفان X50، عناصر آشنا زیاد است؛ همان کیفیت نه‌چندان مطلوب مواد مورد استفاده در ساخت بدنه، همان مصرف سوخت بالا و همان پیشرانه کم‌حجم، گیربکس CVT و زمان بالای مورد نیاز برای شتاب‌گیری که در خودروهای چینی قبلی، مخصوصاً ماشین‌های اقتصادی دیده بودیم.

آن استقبال اولیه از ماشین لیفان X50 هم دیری نپایید؛ چون ورود رقبای هم‌رده چینی، از جمله‌ام وی‌ام X22 و دانگ فنگ H30‌ کراس با امکانات بیشتر و قیمت نزدیک، مصرف‌کننده ایرانی را به سوی دیگر بازار برد. بنابراین امروز لیفان ایکس ۵۰ کارکرده، وضعیت مناسبی در بازار ماشین‌ چینی دست دوم ندارد. همچنین از زمان توقف تولید در سال ۱۳۹۷ و انتقال امتیاز ساخت محصولات برند لیفان به ‌خودروسازان بم، دارندگان این ماشین با مشکل کمبود لوازم یدکی لیفان X50 و دشواری دریافت خدمات روبرو شده‌اند.

با توجه به همه این موارد، بیشتر کارشناسان در حال حاضر توصیه می‌کنند برای خرید ماشین چینی دست دوم به سراغ رقبای لیفان ایکس ۵۰ بروید.

بهترین عکس‌های لیفان X50

در این بخش چند تصویر از نمای داخلی و خارجی لیفان X50 می‌بینید:

 

بررسی لیفان ۸۲۰

در سال ۱۳۹۵ و در میانه ماه عسل لیفان و کرمان‌موتور که بازار محصولات شاسی‌بلند چینی روزبه‌روز پررونق‌تر می‌شد، دست‌اندرکاران برند لیفان در ایران با یک سدان سایزمتوسط جدید به میدان آمدند. اما این محصول نیمه‌لوکس که LIFAN 820 نامیده می‌شد، آن‌طور که انتظار می‌رفت مورد استقبال ایرانی‌ها قرار نگرفت.

موتور ۲۴۰۰ سی سی 4 سیلندر در لیفان ۸۲۰ با توان خروجی 158 اسب‌بخار در 5700 دور در دقیقه و گیربکس 6 سرعته اتومات، توان فنی مناسبی ارائه می‌داد. همچنین استفاده از پلتفرم نسل اول تویوتا کمری (TOYOTA Camry XV40) در طراحی ماشین LIFAN 820، اشتراکات فنی زیادی بین این دو ایجاد کرده بود و به همین دلیل یافتن بیشتر لوازم یدکی لیفان ۸۲۰ کار چندان دشواری نبود. سیستم تعلیق نسبتاً نرم، کیفیت سواری مناسب، طراحی چشمگیر و جذاب، فضای بزرگ کابین و صندوق عقب و امکاناتی مانند سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، سانروف و تنظیمات برقی صندلی‌ها هم از دیگر مزایای لیفان ۸۲۰ به شمار می‌آمد.

کارشناسان طراحی ظاهری این محصول برند لیفان را آمیزه‌ای تقلیدی از محصولات فورد، آئودی، بام ‌و و تویوتا می‌دانند، اما خیلی‌ها معتقدند طراحان چینی لیفان ۸۲۰ در کار خود موفق بوده‌اند و با وجود این همه تقلید، نمی‌توان گفت مرتکب کپی‌کاری شده‌اند.

گفتیم که استقبال بازار ایران از این ماشین لیفان، انتظار خودروساز ایرانی را برآورده نکرد. اما چرا؟ لیفان ۸۲۰ ماشین سنگینی است که در مقایسه با پیشرانه‌های هم‌حجم، شتاب‌گیری و چالاکی هیجان‌انگیزی ندارد. قصه پرغصه کیفیت مواد و قطعات مورد استفاده در ساخت ماشین هم درمورد آن آشنا است و برخی خریداران ماشین چینی را از لیفان ۸۲۰ ناامید کرده است. نفوذ صدا به درون کابین و مصرف سوخت بالا در ترافیک شهری از دیگر معایب ماشین LIFAN 820 به شمار می‌رود.

شاید همین معایبی که گفتیم و فروش نه‌چندان موفق این سدان گران‌قیمت باعث شد کرمان‌موتور فقط دو سال به مونتاژ آن ادامه دهد و در سال ۱۳۹۷ پرونده لیفان ۸۲۰ را ببندد.

بهترین عکس‌های لیفان 820

شاید لیفان ۸۲۰ انتظارات خودروساز و مصرف‌کننده را برآورده نکرد، اما نمای ظاهری چشمگیرش کمک کرد تا عکاسان تصاویر زیبایی از آن ثبت کنند:

 

لیفان ۸۲۰

بررسی لیفان X70

از انتهای سال ۱۳۹۷ همکاری برند لیفان با خودروسازان ایرانی دستخوش یک تغییر بزرگ شد و امتیاز مونتاژ ماشین‌های این خودروساز چینی از کرمان‌موتور به شرکت خودروسازان بم انتقال یافت. اولین محصول این همکاری جدید در پاییز ۱۳۹۹ کلید خورد و در بهار ۱۴۰۰ رونمایی شد: کراس اوور LIFAN X70.

ماشین لیفان ایکس ۷۰ پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس CVT دارد و در گروه خودروهای اقتصادی دسته‌بندی می‌شود. موتور ۲ لیتری این کراس اوور شهری، حداکثر ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و بیشترین سرعت ممکن آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

کابین و صندوق عقب جادار، ترمزهای دیسکی چهارچرخ و آپشن‌های ایمنی خوب، طراحی خارجی اسپرت، طراحی ساده اما زیبای کابین داخلی و امکاناتی مانند سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های هالوژنی، سانروف، تریم چرمی کابین، گرمکن‌ صندلی‌های جلو، خروجی 12 ولتی برق و دوربین عقب از مزایای ماشین لیفان X70 به شمار می‌رود.

از معایب لیفان ایکس ۷۰ هم می‌توان به شتاب و کشش متوسط، مشکل کیفیت در عایق‌بندی کابین و استفاده زیاد از پلاستیک خشک به‌عنوان متریال ساخت اشاره کرد. تولید این محصول برند لیفان در ایران پس از دو سال متوقف شد و دارندگان یا علاقه‌مندان به آن نگران‌اند که در دریافت خدمات پس از فروش لیفان X70 با دشواری مواجه باشند. نیازی به گفتن نیست که رقبای این مدل لیفان، مثلاً ام وی‌ام X33s‌، هایما S5 و جک S3 از این نظر وضعیت بهتری دارند.

با توجه به آنچه گفتیم، اگر مخاطبی بپرسد: «آیا لیفان X70 ارزش خرید دارد؟»، باید پاسخی دوگانه بدهیم: اگر امکانات لیفان ایکس ۷۰ را در نظر بگیریم، پاسخ مثبت است، اما شاید لازم باشد وضعیت مبهم ادامه تولید این ماشین چینی، خدمات پس از فروش و امکان تهیه لوازم یدکی آن را هم در نظر بگیریم.

بهترین عکس‌های لیفان X70

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به گالری عکس‌های لیفان x70 در وب‌سایت خودروسازان بم و خودروبانک:

جمع‌بندی

در این مطلب وبلاگ طهران کمپانی تاریخچه برند لیفان را به طور مختصر و مفید مرور کردیم، همه مدل‌های ماشین لیفان را که تا امروز تولید شده‌اند، نام بردیم و از این میان مفصل به تک تک خودروهای لیفان موجود در ایران پرداختیم.

بر اساس بررسی‌های ما، انواع مدل‌های ماشین لیفان از اولین روز مونتاژ در ایران به مشکلاتی مانند کیفیت پایین عایق‌بندی کابین، سیستم تعلیق خشک و شتاب‌گیری نه‌چندان مطلوب دچار بوده‌اند. مورد آخر با توجه به پیشرانه و گیربکس اقتصادی برای بیشتر محصولات برند لیفان، عجیب به نظر نمی‌رسد. با این حال سازنده ماشین لیفان با گذشت زمان بیشتر بر کیفیت و فناوری تمرکز کرده و نمره پیشرفت قابل قبولی می‌گیرد.

نکته مهم برای علاقه‌مندان به ماشین لیفان در ایران این است که با توجه به توقف تولید محصولات این برند، هنگام خرید حتماً وضعیت بازار دست دوم و لوازم یدکی مدل انتخابی خود را  در نظر داشته باشند. البته خیلی از مصرف‌کنندگانی که به هر دلیل نمی‌خواهند ماشین ایرانی بخرند، وجود محصولات برند لیفان را در بازار انحصاری و کم‌تنوع خودروی ایران غنیمت می‌دانند.

اگر شما تا به حال با مدل‌های مختلف ماشین لیفان رانندگی کرده‌اید یا تجربه‌ای از آشنایی فنی با این خودروهای چینی دارید، نظر خود را در زیر این مطلب بنویسید. اگر هم قصد خرید یکی از انواع ماشین لیفان را دارید، برایمان از دلایل علاقه خود به محصولات این برند بگویید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *