مطالب ماشین جک

بررسی جک j5 + نقد و بررسی خودرو محبوب سدان کامپکت جک جی 5

بررسی جک j5

 قبلاً در قالب یکی از مطالب وبلاگ طهران کمپانی به طور مختصر به بررسی جک j5 پرداختیم، اما به سراغ جزئیات مربوط به مشخصات فنی و طراحی ظاهری این سدان کامپکت شرکت جی‌ای‌سی نرفتیم.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌خواهیم اینجا در مورد خودروی جک j5 یا Heyue Sedan بررسی کنیم شامل این موارد است:

  • بررسی گیربکس جک j5
  • شتاب و سرعت
  • مصرف سوخت
  • سیستم ترمز
  • سیستم ایمنی خودرو
  • حداکثر گشتاور جک جی 5

در این مطلب علاوه بر بررسی جک j5 از نظر فنی و طراحی، با امکانات کابین داخلی و تکنولوژی‌های مدرن استفاده‌شده در جک جی 5 آشنا می‌شوید. مهم‌ترین معایب خودروی جک جی 5، مهم‌ترین مزایای این ماشین  و نحوه خرید لوازم یدکی جک j5 از دیگر موضوعات بررسی‌شده در این مقاله است. ضمناً اگر تا پایان این مطلب از سایت لوازم یدکی طهران کمپانی با ما همراه باشید به سوالات متداول ماشین جک جی 5 هم پاسخ‌ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا نقد و بررسی تخصصی jack j5, خودروی سدان کامپکت جی‌ای‌سی (JAC compact sedan) را  پیش ببریم.

مشخصات فنی جک j5

شرکت خودروسازی جی ای سی چین (JAC MOTORS) در سال ۲۰۱۱ تولید یک سدان کامپکت را با نام JAC J5 آغاز کرد. سه سال بعد، شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت این ماشین چینی خوش‌طرح جدید را به سبد محصولات مونتاژی خود در کنار بقیه محصولات برند جک اضافه کند. به روال همیشگی، ابتدا تیپ دنده‌ای جک جی ۵ روانه جاده‌های ایران شد و پس از مدتی سدان پرطرفدار با گیربکس اتوماتیک به بازار آمد.

جک جی ۵ در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار داشت. از آنجا که این سدان دیفرانسیل‌جلو در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک از مشخصات و عملکرد فنی متفاوتی برخوردار است، تیپ‌های JAC J5 را در قالب جدول زیر با هم مقایسه کرده‌ایم:

جک جی 5 دنده‌ای

مشخصات فنی جک جی 5 دنده‌ای

حجم موتور ۱.۵ لیتر- چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه
پیشرانه تنفس طبیعی
گیربکس پنج دنده دستی
توان خروجی  ۱۱۱ اسب بخار (در ۵۵۰۰ دور در دقیقه )
گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر (در ۴۰۰۰دور در دقیقه)

جک جی 5 اتوماتیک

مشخصات فنی جک جی 5 اتوماتیک

حجم موتور ۱.۸ لیتر- چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه
پیشرانه تنفس طبیعی میتسوبیشی
گیربکس ۴ دنده اتوماتیک
توان خروجی  ۱۴۱ اسب بخار (در ۶۵۰۰ دور در دقیقه )
گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر (در ۵۰۰۰ دور در دقیقه)

همان‌طور که از جدول مشخص است، شرکت جی ای سی، جک j5  را با پیشرانه تنفس طبیعی چینی تولید کرد، اما تیپ اتوماتیک جک جی ۵ را با پیشرانه ۱.۸ لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن به بازار ایران فرستاد. با اینکه فناوری موتور میتسوبیشی در این ماشین چینی به چند سال پیش از ۲۰۱۱ برمی‌گردد، جک جی ۵ اتوماتیک توان خروجی و گشتاور مناسبی دارد.

نکته جالب این است که خودروساز چینی موتور JAC J5 دنده‌ای را با قابلیت VVT ( Variable Valve Timing) تولید کرده است. سیستم VVT امکان زمان‌بندی و آوانس کردن هوشمند میل سوپاپ ورودی را فراهم می‌کند. یعنی وقتی جک جی ۵ را با سرعت‌ بالا می‌رانید، موتور VVT  زمان باز ماندن سوپاپ را افزایش می‌دهد تا هوای مورد نیاز برای احتراقِ بیشتر به سیلندرها برسد. در سرعت‌های پایین هم سوپاپ در زمان مناسب بسته می‌شود تا حجم هوای ورودی به سیلندر بیش از حد نباشد.

گیربکس جک j5

جک جی ۵ دنده‌ای از گیربکس دستی ۵ سرعته بهره می‌برد، در حالی که نسخه اتوماتیک به گیربکس اتوماتیک ۴سرعته تیپ ترونیک (Tiptronic) مجهز است. گیربکس تیپ ترونیک JAC J5 از یک برتری الکترومکانیکی نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی (AT) بهره می‌برد که باعث می‌شود راننده بر تعویض دنده کنترل کامل داشته باشد.

مقایسه شتاب و سرعت جک j5 دنده‌ای و اتوماتیک

زمان لازم برای شتاب صفر تا صد JAC J5 اتومات به ۱۰.۵ ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. بررسی جک j5 و مقایسه دو تیپ آن نشان می‌دهد که جک j5  دنده‌ای برای رسیدن به شتاب صد به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد و بیشترین سرعت ممکن برای آن با نسخه اتومات یکسان است.

مصرف سوخت جک جی ۵

جک j5 دنده‌ای قرار بود یک ماشین چینی با قیمت اقتصادی باشد و به همین دلیل پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی دارد. این پیشرانه به مصرف سوخت پایین (۶.۶ لیتر در صد کیلومتر در حالت ترکیبی) و بازده مناسب خودرو منجر شده است.

جک جی ۵ اتوماتیک با ترکیب پیشرانه 1.8 لیتری میتسوبیشی و گیربکس اتوماتیک، بازده و توان خروجی خوبی دارد اما بخشی از این توان به دلیل ناهماهنگی گیربکس و موتور، تلف می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن را به ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر می‌رساند.

البته باید توجه داشت که شرکت جی ای سی این ارقام را در صورتی معتبر می‌داند که دارنده ماشین از بنزین استاندارد یورو۴ استفاده کند. بنابراین مصرف سوخت جک j5 در ایران بالاتر از این اعداد است.

سیستم ترمز و ایمنی جک j5

شرکت کرمان موتور اعلام کرده که جک جی ۵ به ترمز چهارچرخ دیسکی (خنک‌شونده در جلو)، فناوری ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله و قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (EBD) مجهز است. البته در JAC J5 کیسه‌های هوا فقط برای محافظت از سرنشینان جلو نصب شده است.

مؤسسه C-NCAP چین پس از بررسی جک j5 در تست‌های ایمنی مجاز، این محصول جی ای سی موتورز را شایسته دریافت پنج ستاره ایمنی دانست.

 

در نگاه کلی می‌توان مشخصات فنی جک جی 5 را به این صورت نشان داد:

حجم موتور (سی سی) 1834 | 1499
استاندارد آلایندگی Euro IV (یورو 4)
حداکثر قدرت (HP/RPM) 140 اسب بخار در دور موتور 6500 دور در دقیقه | 111 اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) 165 نیوتن متر در طیف دور موتوری 5000 دور در دقیقه | 146 نیوتن متر در طیف دور موتوری 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک جلو (Tip Tronic) | 5 سرعته دستی
سیستم فرمان چرخ دنده شانه ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی
سیستم ترمز جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D)
سیستم تعلیق جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 175
سایز چرخ‌ها مجهز به رینگ 16 اینچ آلومینیومی

طراحی ظاهری جک جی ۵

بررسی طراحی ظاهری جک جی 5

برای بررسی طراحی ظاهری جک جی ۵ از ابعاد و اندازه‌های آن شروع می‌کنیم:

کلاس بدنه سدان کامپکت
نوع شاسی یکپارچه
طول ۴۵۹۰ میلی‌متر
عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۶۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۳۳۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر

شرکت جی ای سی موتورز برای طراحی ظاهری جک j5 از خلاقیت و تخصص مهندسان شرکت پینین‌فارینای ایتالیا (Pininfarina S.p.A.) استفاده کرد. پینین فارینا قبل از پروژه این سدان کامپکت چینی در طراحی محصولات خودروسازان مشهوری مانند فراری، آلفارومئو، پژو، فیات و مازراتی همکاری کرده بود.

JAC J5 خود را با یک نمای خارجی ساده، جلوپنجره و چراغ‌های کشیده و در عین حال جذاب به بیننده معرفی می‌کند که امضای طراحان ایتالیایی به حساب می‌آید. طراحی متفاوت این ماشین چینی نسبت به محصولات داخلی مانند سمند، پژو پارس و تندر ۹۰ باعث شد جک جی ۵ در بازار ایران با استقبال روبرو شود.

 

طراحی داخل کابین جک j5

داخل کابین خودرو جک جی 5

فضای داخلی کابین جک جی ۵ به شکلی ساده اما مدرن طراحی شده است. مقایسه‌ها نشان می‌دهد که تیپ اتومات تریم جدیدی دارد، یعنی رنگ تریم داخلی کابین که در نسخه دنده‌ای کرمی بود در JAC J5 اتومات به تمام‌مشکی تغییر یافته است. غربیلک فرمان هم تغییراتی داشته و راننده می‌تواند با استفاده از کلیدهای کنترلی روی آن، سیستم صوتی را تنظیم کند.

آخرین تغییر تیپ اتومات نسبت به دنده‌ای، طراحی جدید برای رینگ‌ها و اندازه بزرگ‌تر آن‌ها است.

کابین داخلی JAC J5 جادار است و صندوق عقب آن نزدیک به ۴۳۰ لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که برای سفرهای خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد.

 

امکانات داخل جک j5

بررسی تیپ اتومات (فول آپشن) نشان می‌دهد که امکانات داخل جکj5  شامل این موارد است:

  • سنسور نور چراغ‌‌ها؛
  • سنسور فشار باد تایر؛
  • کیسه هوای سرنشینان جلو؛
  • سانروف؛
  • فرمان هیدرولیک دوحالته؛
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان؛
  • سیستم خودکار تهویه مطبوع؛
  • دریچه تهویه مطبوع مخصوص سرنشینان عقب؛
  • آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم‌کن؛
  • شیشه بالابر برقی جلو و عقب؛
  • قابلیت تنظیم صندلی‌های جلو در ۸ جهت؛
  • روکش چرمی صندلی‌‌ها و فرمان؛
  • صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس؛
  • اتولایت، چراغ‌‌های مه ‌شکن و هالوژنی جلو و عقب؛
  • رینگ ۱۶ اینچی اسپرت آلومینیومی؛
  • سیستم صوتی با ۶ اسپیکربا قابلیت پخش CD‌ و MP3واتصال به USB.

 

تکنولوژی‌های مدرن استفاده‌شده در جک جی 5

شاید امروز در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ دیگر نتوان JAC J5 را رقیب قدرتمندی برای سدان‌های چینی بازار ایران به حساب آورد. اما بعضی تکنولوژی‌های مدرن استفاده‌شده در جک جی 5 از ابتدا خریداران را به سوی این محصول کرمان موتور جذب می‌کرد.

موتور تنفس طبیعی با فناوری میتسوبیشی ژاپن و قابلیت هوشمند VVT یا  آوانس کردن میل سوپاپ ورودی که مانع از هدر رفتن سوخت می‌شود و نرخ آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهد از همین تکنولوژی‌ها است. شاید جالب باشد که بدانید موتور JAC J5 به دلیل استفاده از همین تکنولوژی‌ها در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از برترین موتورها در صنعت خودروسازی چین شناخته شد.

گیربکس تیپ ترونیک و فناوری طراحی شرکت پینین‌فارینای ایتالیا را هم می‌توان از تکنولوژی‌های مدرن استفاده‌شده در جک جی 5 به حساب آورد.

 

مهم‌ترین مزایای ماشین جک j5

مزایای حرید جک جی 5

اگر بخواهیم پس از این بررسی مفصل به مهم‌ترین مزایای جک جی ۵ اشاره کنیم باید حتماً ویژگی‌های زیر را پوشش دهیم:

  • طراحی ساده اما جذاب؛
  • پیشرانه ساخت میتسوبیشی ژاپن؛
  • عملکرد فنی قابل قبول؛
  • کابین و صندوق عقب جادار؛
  • مصرف سوخت پایین (تیپ دنده‌ای)؛
  • قیمت رقابتی.

 

مهم‌ترین معایب خودروی جک j5

معایب حرید جک جی 5

کارشناسان خودرو و دارندگان ایرانی پس از بررسی جک j5 و تجربه رانندگی با آن، این معایب را تشخیص داده‌اند:

  • نداشتن نمایشگر سیستم سرگرمی کنسول میانی و تحمیل هزینه نصب آن به دارندگان؛
  • کیفیت نامناسب رنگ بدنه در برخی نسخه‌ها؛
  • ناهماهنگی گیربکس با موتور که به مصرف سوخت بالا در جک جی۵ اتومات می‌انجامد؛
  • صدای گیربکس در جاده‌های پرشیب؛
  • ارتفاع کمتر تیپ اتومات نسبت به دنده‌ای (افزایش آسیب‌های احتمالی به زیربندی ماشین)؛
  • کیفیت پایین بعضی متریال داخل کابین.

 

نحوه خرید لوازم یدکی جک جی ۵

خرید لوازم یدکی جک j5

با توجه به اینکه تقریباً هشت سال از توقف تولید ماشین جک جی ۵ می‌گذرد، این روزها دارندگان نسخه‌های کارکرده آن با کمبود برخی لوازم یدکی این سدان چینی روبرو شده‌اند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت لوازم یدکی طهران کمپانی و جست‌وجوی قطعات مورد نیاز، لوازم یدکی جک J5 را با قیمت مناسب و پشتیبانی لحظه‌ای از فروشگاه تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی بخرید. در طهران کمپانی حتی سفارش قطعات ناموجود هم ثبت می‌شود تا شما نگران نایاب شدن لوازم یدکی ماشینتان نباشید. همچنین برای دیدن تمامی محصولات لوازم یدکی جک میتوانید وارد صفحه مربوطه بشوید.

 

سوالات متداول ماشین جک j5

آیا موتور جک J5 دنده ای با اتوماتیک متفاوت است؟

بله، تیپ دنده‌ای جک J5 از موتور ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند در حالی که حجم موتور جک جی ۵ اتومات، ۱.۸ لیتر است.

جک J5 را چه شرکتی به بازار عرضه کرد؟

جک J5 محصول کمپانی خودروسازی جی ای سی چین است که در ایران توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه شد.

چطور کند بودن گیربکس جک J5 را درست کنیم؟

در صورت آپدیت گیربکس جک J5 می‌توانید کند بودن آن را بهبود دهید. ریمپ کردن ماشین هم راه دیگری برای درست کردن کندی گیربکس جک J5 است.

منبع: jack j5 by Wikipedia

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *