مطالب ماشین جک

راهنمای جامع برند جک: نقد و بررسی همه خودروهای شرکت خودروسازی JACK MOTORS

JAC company
عناوین مهم

اگر برای شناخت بهتر خودروساز چینی جی‌ای‌سی (JACK MOTORS) یا انواع ماشین جک به وب‌ سایت JACK MOTORS سر بزنید، با چنین معرفی مختصر و مفیدی روبرو می‌شوید:

«گروه خودروسازی آن‌هویی جیانگهوای که به اختصار جک موتورز یا جک نامیده می‌شود، کمپانی بزرگی است که تحقیق و توسعه، تولید و فروش طیف کاملی از وسایل نقلیه تجاری و خودروهای سواری را در کنار هم پیش می‌برد. جک هم‌زمان با علاقه بسیار به توسعه پروژه‌هایی چون خودروهای پیشرفته با مصرف انرژی پایین، کاربرد انرژی‌های جدید در خودروها و وسایل نقلیه هوشمند نیز می‌پردازد. کمپانی جک در برنامه ملی مشعل عنوان شرکت برتر فناوری پیشرفته را به دست آورده است و یکی از 500 شرکت برتر چین است. برند جک نیز در میان پنج برند برتر خودروسازی مستقل چین جای دارد». این شرکت چینی خودروسازی (vehicle manufacturer) در هفی، استان آنهویی، چین مستقر است.

از جمله محصولات شرکت خودروساز چینی جی‌ای‌سی می‌توان به ماشین جک s5، جک s3، جک j3، جک j4، جک j5، جک j7، جک T8، جک k7 و جک x5 اشاره کرد.

شرکت جی‌ای‌سی در سال 2021 حدود 524000 دستگاه از جمله 271800 وسیله نقلیه تجاری و 252500 خودروی سواری تولید کرد. این شرکت ماشین‌های الکتریکی باتری‌دار (BEV) هم تولید می‌کند که فروش آن‌ها در دسامبر ۲۰۲۱ به 16800 دستگاه رسید.

در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع ماشین جک و برند جک بپردازیم، اما اول از تاریخچه تأسیس کمپانی و شکل‌گیری برند جک شروع می‌کنیم و بعد به سراغ محصولات مختلف این خودروساز مشهور در ایران می‌رویم تا علاقه‌مندان به خودروهای چینی را با مدل‌های مختلف ماشین جک آشنا کنیم.

تاریخچه برند جک

اگر بخواهیم تاریخچه برند جک را مرور کنیم باید به ۵۹ سال پیش، یعنی روز بیستم ماه می سال ۱۹۶۴ برگردیم و به شهر هیِفی چین برویم تا شاهد تأسیس کارخانه خودروسازی هیفی جک (Hefei JAC Automobile) باشیم. چهار سال پس از آن روز، اولین کامیون JAC با موفقیت از مرحله تولید آزمایشی بیرون آمد و به تدریج برند جک به ساخت کامیون شهرت پیدا کرد.

اولین کامیون جک

برند جک با تمرکز بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نخستین خودروساز چینی‌ای بود که در سال ۱۹۹۰ شاسی کاملاً اختصاصی اتوبوس را در این کشور ساخت و به مدت هجده سال بزرگ‌ترین تولیدکننده شاسی اتوبوس در چین بود. در سال ۱۹۹۶ هم برند جک اولین کامیون سبک چین را با نام HFC1061 به مرحله تولید رساند.

اولین کامیون سبک برند جک

در سال 1997 پس از تغییر نام شرکت به آنهویی جیانگ‌هوای (Anhuai Jiaanghuai)، سرنام جی‌ای سی یا JAC به طور رسمی از عنوان Jianghuai Automobile Company برای آن انتخاب شد.

تابستان ۲۰۰۱ زمان پذیرش برند جک موتورز در بورس شانگهای بود، اما یک سال بعد تحول بزرگ‌تری رخ داد؛ ماشین JAC کلاس MPV (وسیله نقلیه چندمنظوره یا ون) رسماً رونمایی شد و زمینه را برای ورود برند جک به حوزه تولید خودروهای سواری فراهم کرد.

اولین ون برند جک

 

با این حال جک به توسعه خط تولید کامیون‌های خود ادامه داد. حاصل این تلاش‌ها، تولید اولین کامیون سنگین این شرکت با نام گالوپ در اکتبر ۲۰۰۳ بود. اکنون برند جک به عنوان دارنده خط تولید کامل خودروهای تجاری شامل کامیون‌های سنگین، متوسط و سبک شناخته می‌شد.

اولین کامیون سنگین برند جک

برند جک در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، دو مرکز طراحی خودرو در ایتالیا و ژاپن راه‌اندازی کرد. این کمپانی فعال در روز ۱۸ می سال 2006، رونمایی از اولین خودروی آفرود یک خودروساز مستقل چینی را جشن گرفت و نام Rein را برای محصول جدید خود انتخاب کرد.

رین، اولین آفرود برند جک

سال 2008 آغاز دوره‌ای بسیار مهم برای سازنده ماشین جک بود؛ در ژانویه این سال تولید اولین سدان برند جک با نام Binyue کلید خورد و رسماً پای JAC را به بازار خودروهای سواری باز کرد. به این ترتیب، شرکت جک به تنها خودروساز چینی‌ای بدل شد که وسایل نقلیه تجاری و مسافری را تحت برندی کاملاً مستقل تولید می‌کرد. در نوامبر 2008 نیز سدان کلاس A جک با نام تورین هم‌زمان با چین در سراسر جهان عرضه شد و توجه داخلی و خارجی زیادی برانگیخت.

برند جک در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با تمرکز هرچه بیشتر بر کیفیت، طراحی و خلاقیت به جوایز ملی و بین‌المللی معتبری رسید و تا آوریل 2011، پروژه تولید نسل دوم ون Refine را با نام Hechang با موفقیت تکمیل کرد و این MPV پیشرفته را به بازار فرستاد.

جک چهار سال به تولید وسایل نقلیه تجاری و سواری قبلی خود ادامه داد و هم‌زمان به پیش‌برد فعالیت‌های تحقیق و توسعه مدل‌های جدید مشغول بود. در روز 19 مارس 2013، اولین اس یو وی شهری برند جک با نام S5 با پلتفرم جدید نسل دوم به بازار عرضه شد. اکتبر همان سال، زمان رونمایی از اولین سدان نسل دوم ماشین JAC با نام J4 فرا رسید.

اولین نسخه جک S5

اولین نسخه جک S5 که در مارس ۲۰۱۳ رونمایی شد

 

در آگوست سال ۲۰۱۴ اس یو وی لوکس و محبوب Refine S3 به بازار عرضه شد. البته جک با شناسایی نیازهای مشتریان، تولید نسل جدید پیکاپ T6 را هم در دسامبر ۲۰۱۴ آغاز کرد.

 

 

نسل جدید پیکاپ T6

نسل جدید پیکاپ T6

در سال ۲۰۱۷ کامیون کلاس جهانی JAC وارد بازار شد. در همین سال، خودروسازی جک-فولکس واگن تأسیس شد که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه جک با فولکس واگن آلمان بود. این دو در آوریل ۲۰۱۸، برند SOL را به راه ‌انداختند. البته این شرکت در سال ۲۰۲۰ با افزایش سهام فولکس به ۷۵ درصد، به خودروسازی فولکس واگن (آنهویی) تغییر نام یافت. کراس اوور ساب کامپکت الکتریکی Sehol E20X که فقط در چین عرضه شد، تنها مدل حاصل از این همکاری بود. باید اشاره کرد که نام برند SOL نیز در سال ۲۰۲۰ به سه‌هول (Sehol) تغییر داده شد.

کراس اوور الکتریکی Sehol E20X

کراس اوور الکتریکی Sehol E20X

 

در سال ۲۰۲۱، کراس اوور دیگری از جک با پلتفرم فولکس واگن به بازار عرضه شد که JS4 JAC (جاست فور یو) نام داشت. 14 اکتبر ۲۰۲۲ هم زمان آغاز عرضه جهانی اس یو وی جدید برند جک،  یعنی JAC JS6 بود. دست‌اندرکاران تولید این ماشین JAC در انتخاب نام آن از عبارت «حس ششم (sixth sense)» الهام گرفته بودند. سدان لوکس J7 از جدیدترین محصولات جک است که به تازگی به بازارهای جهانی عرضه شده است.

جوایز و افتخارات برند جک

برند جک در طول فعالیت خود، جوایز و افتخارات زیادی به دست آورده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سال ۲۰۰۹:

  • جایزه «جذاب‌ترین خودروی کامپکت لوکس» برای سدان تورین از JD Power، آژانس معتبر جهانی ارزیابی خودرو؛
  • گواهی معافیت از بازرسی صادراتی برای کامیون‌های سبک JAC؛

سال ۲۰۱۰:

  • جایزه ملی کیفیت (جک اولین و تنها خودروساز چینی با برند مستقل است که بالاترین جایزه کیفیت این کشور را دریافت کرده است)؛
  • رسیدن به آمار تولید ۲ میلیون ماشین JAC و فروش کلی بیش از 1 میلیون دستگاه کامیون سبک؛

سال ۲۰۱۲:

  • نشان «شرکت معاف از بازرسی صادراتی» برای وسایل نقلیه تجاری و خودروهای سواری؛

سال ۲۰۱۳:

  • جایزه «تعالی کیفیت آسیا»؛

سال ۲۰۱۸:

  • جایزه صنعت چین (جک اولین شرکت خودروسازی جامع داخلی بود که این جایزه را می‌گرفت).

مدل‌های ماشین جک موجود در ایران

مدل‌های سواری ماشین جک در ایران توسط شرکت کرمان‌موتور مونتاژ و عرضه می‌شود. از محصولات محبوب برند جک در بازار ایران می‌توان به جک S5، S3 با دو تیپ دستی و اتوماتیک، J3 هاچبک، J4 و J5 دنده‌ای و اتومات اشاره کرد که البته برخی از آن‌ها مانند J3 و J5 دیگر تولید نمی‌شوند. در این میان، کراس اوور جک S5 با طراحی زیبای نمای خارجی و امکانات رفاهی و ایمنی مناسبش، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ماشین جک در ایران به شمار می‌آید.

کرمان موتور خودروهای نسل جدید جک را با نام KMC به بازار می‌فرستد. این محصولات تا امروز شامل کراس اوور لوکس KMC K7، پیکاپ T8 KMC، کراس اوور KMC X5 و سدان KMC J7 بوده است.

در ادامه مطلب، مشخصات کلی مدل‌های ماشین JAC را که در جاده‌های ایران به چشم می‌خورند، مرور می‌کنیم، تصاویر زیبایی از خودروهای جک می‌بینیم و کمی به مزایا و معایب محصولات این برند از نظر کارشناسان و خریداران آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی ظاهری و فنی ماشین جک S5

شرکت کرمان موتور واردات و مونتاژ محصولات برند جک را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. یکی از اولین مدل‌های ماشین جک که در ایران مونتاژ شد، کراس اوور سایزمتوسط جک S5 بود که از سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد.

از مزایای جک S5 می‌توان به طراحی زیبای نمای خارجی، گیربکس ۶ سرعته، شتاب قابل قبول صفر تا صد در ۹٫۵ ثانیه و توان فنی خوب در کنار امکانات رفاهی و ایمنی مناسب اشاره کرد که استقبال بازار ایران را به همراه داشت. البته فقط تیپ اتومات جک S5 که از سال ۱۳۹۴ عرضه شد، از تجهیزات ایمنی کامل مانند کیسه‌های هوای جانبی و آپشن‌های رفاهی پیشرفته‌تر برخوردار است.

کرمان موتور در سال ۱۳۹۹، عرضه نسخه فیس‌لیفت S5 را هم آغاز کرد. این نسخه علاوه بر تغییر از نظر ظاهری و امکانات، از  موتور 1.5 لیتری با فناوری TGDI (تزریق مستقیم) هم استفاده می‌کند که باعث مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر می‌شود.

یکی از معایب جک S5 این است که کروز کنترل ندارد (این آپشن فقط در نسخه فیس‌لیفت‌شده موجود است). همچنین نگه‌داری از موتور توربوشارژ آن در ایران کار آسانی نیست و پایین بودن کیفیت بنزین داخلی نسبت به استاندارد یورو ۵، دارندگان جک اس فایو را با مشکل مواجه می‌کند. کارشناسان خودرو به معایبی در باتری و افت عملکرد گیربکس اتوماتیک آن در صورت داغ شدن هم اشاره کرده‌اند که البته بنزین نامرغوب هم می‌تواند دلیل برخی از این معایب باشد.

زیباترین عکس‌های ماشین جک S5

در ادامه تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک S5 را از نمای خارجی و داخلی می‌بینید که از گالری اختصاصی شرکت کرمان موتور تهیه شده است:

جک S5

جک S5

 

 

جک S5

 

Internal-JAC S5

تجربه خریداران ماشین‌ جک S5

بر اساس نظراتی که خریداران جک S5 در وب‌سایت‌های مرتبط با خودرو ‌گذاشته‌اند، زیبایی ظاهری، امکانات جانبی و شتاب بهتر نسبت به هم‌قیمت‌های داخلی مهم‌ترین مزایای این کراس اوور محبوب به حساب می‌آید. اما نگرانی از مشکلات احتمالی گیربکس، هزینه تعویض قطعات مصرفی و لوازم یدکی S5، نیاز به تنظیم گیربکس و حساسيت پيشرانه به بنزين كم‌كيفيت از مهم‌ترین دغدغه‌های دارندگان ماشین JAC S5 و بزرگ‌ترین معایب این محصول برند جک است.

 

بررسی ظاهری و فنی ماشین جک S3

کراس اوور محبوب دیگر برند جک در ایران، جک S3 بود که کرمان موتور، پروژه مونتاژ آن را در سال ۱۳۹۶ کلید زد.

از مزایای جک S3 می‌توان به ظاهر اسپرت، سیستم تعلیق نرم و امکانات جانبی مناسب اشاره کرد. جک S3 موتور تنفس طبیعی دارد و مشکل حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین دارندگان آن را در ایران به اندازه کسانی که S5 می‌رانند، آزار نمی‌دهد.

کارشناسان معایبی چون عایق‌بندی نامناسب کابین، فضای محدود ردیف عقب، ناهماهنگی ابعاد، پیشرانه کم‌توان با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و شتاب‌گیری اولیه نه چندان جذاب را برای این کراس اوور کامپکت برند جک برشمرده‌اند. البته جک S3 اتوماتیک (مخصوصاً نسخه فول آپشن) در بیشتر بررسی‌های فنی و ظاهری کارشناسان نمره قبولی گرفته است و رایج‌ترین ایراد گزارش‌شده آن به عملکرد باتری مربوط بوده است.

زیباترین عکس‌های ماشین جک S3

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک S3 را آورده‌ایم که از گالری اختصاصی شرکت کرمان موتور انتخاب شده‌اند:

 

 

جک S3

Internal design-JAC S3

 

Internal Design-JAC S3

تجربه خریداران ماشین‌ جک S3

خریداران جک S3 سواری بسیار نرم، برخورداری از کروز کنترل و امکانات رفاهی نسبتاً کامل را به عنوان تجربه‌های شیرین رانندگی با این خودروی شهری جک ثبت کرده‌اند.

فضای ناکافی ردیف عقب برای سرنشینان بزرگسال، مشکلات گیربکس و دنده مخصوصاً در سربالایی‌ها، شتاب‌گیری اولیه و شنیده شدن صدای موتور درون کابین رایج‌ترین معایب جک S3 از نظر کاربران وب‌سایت باما بوده است.

بررسی ظاهری و فنی ماشین جک J3

کرمان موتور در سال ۱۳۹۱ تصمیم گرفت تمایل بازار ایران را به یک مدل هاچ‌بک برند جک، یعنی J3 آزمایش کند. البته این خودرو نسخه سدان هم داشت.

ماشین جک J3 هاچ‌بک با نام توجوی (c10 در چین) هم شناخته می‌شد. این خودرو جادار بود و طراحی نسبتاً مدرنی داشت. تجهیز کابین داخلی به نوارهای شب‌رنگ یکی از نکات جالب این طراحی به حساب می‌آمد. این خودرو مصرف سوخت مناسبی داشت و از پیشرانه میتسوبیشی با قدرت ۹۳ اسب بخار بهره می‌برد که نباید از آن سرعت و شتاب خیلی بالایی انتظار داشت.

کرمان موتور پس از آزمایش جک J3 دیگر به سراغ هیچ مدل هاچ‌بکی از کمپانی جک نرفت. این محصول برند جک تنها ۲ سال در ایران تولید شد. به همین دلیل دارندگان پس از توقف تولید با مشکل نسبی کمبود لوازم یدکی جک J3 درگیر بودند.

زیباترین عکس‌های ماشین جک J3

در اینجا بعضی از زیباترین عکس‌های ماشین جک J3 را می‌بینیم که از گالری سایت‌های درایوپلیس و کرمان موتور انتخاب شده‌اند:

هاچ‌بک جک J3

 

 

جک J3

تجربه خریداران ماشین‌ جک J3

از نظر کاربران سایت باما که رانندگی با ماشین جک J3 را تجربه کرده‌اند، فرمان نرم، مصرف سوخت پایین، کم‌استهلاک بودن و سیستم صوتی دارای USB2 با ۶ باند از مزایای این سواری کم‌حاشیه برند جک بوده است.

شنیده شدن صدای موتور در داخل کابین و بازه شتاب‌گیری بالا نیز از معایبی بوده که این کاربران در تجربه خود با آن روبرو شده‌اند.

بررسی ظاهری و فنی ماشین جک J4

کمپانی جک پس از توقف تولید J3، یک سدان کامپکت اقتصادی با نام J4 و تحت برند Heyue به بازار فرستاد که در برخی کشورها با عنوان Heyue A30 نیز شناخته می‌شود.

کرمان موتور مونتاژ این خودرو را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرد. استفاده از پلتفرم و ابعاد کاملاً یکسان در جک J4 و جک J3 باعث شد کمپانی چینی بتواند قیمت سدان جدید را اقتصادی و مناسب کاربری خانوادگی، مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه تعیین کند.

طراحی نمای خارجی ماشین جک J4 را دنیل گاگلیونه، طراح مشهور موسسه پینین فارینای ایتالیا سرپرستی کرده است که پیش‌تر مدیریت طراحی خارجی آلفارومئو 8C را نیز به عهده داشت.

جک J4 از پیشرانه تنفس طبیعی استفاده می‌کند و قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر ارائه می‌دهد.

کرمان موتور در سال 1401 با افزودن چهار ویژگی جدید، یعنی چراغ‌های دی‌لایت، ترمزهای دیسکی عقب، نشانگر تعویض دنده و کنترل پایداری (ESP)، این سدان کامپکت را جذاب‌تر کرد.

زیباترین عکس‌های ماشین جک J4

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک J4 را می‌بینید که از سایت درایوپلیس و گالری محصولات کرمان موتور انتخاب شده است:

جک J4

Interior-J4

Exterior-J4

تجربه خریداران ماشین‌ جک J4

وقتی تجربه کاربران ماشین جک J4 را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این سدان کم‌ادعا در رده خود شتاب کافی ارائه می‌دهد، مصرف سوخت مناسبی دارد و بیشتر رانندگان ایرانی از سواری با آن رضایت داشته‌اند. برخورداری از فضای کافی و رهایی از مشکل شنیده شدن صدای موتور در کابین هم از مواردی است که کاربران خودروبانک به آن اشاره کرده‌اند.

نداشتن تجهیزاتی مانند دوربین دنده عقب، تنظیم برقی صندلی و مانیتور، احساس تکان‌های عرضی در هنگام حرکت و تجربه سواری خشک و پرکوبش برای سرنشینان عقب نیز از معایبی است که کاربران ماشین جک J4 را درگیر کرده است.

بررسی ظاهری و فنی ماشین جک J5

ماشین جک J5 از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، ابتدا با تیپ دنده‌ای و سپس اتومات در خط تولید کرمان موتور مونتاژ می‌شد. تیپ اتومات J5 پیشرانه‌ حجیم‌تر، موتور قوی‌تر و آپشن‌هایی بیشتری داشت که صندلی 8 حالته جلو، دکمه‌های کنترل فرمان و سنسور باد تایر از آن جمله است. کرمان موتور برای جک J5 دنده‌ای از پیشرانه تنفس طبیعی میتسوبیشی مشترک با J4 استفاده کرد که به صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌های تولید آن انجامید.

قدرت 140 اسب بخاری و گشتاور 165 نیوتن‌متری موتور، عملکرد مناسبی برای این مدل پرطرفدار رقم زده است. طراحی چشمگیر و قیمت اقتصادی این سدان محبوب جک نیز استقبال زیادی برای آن در بازار داخلی به همراه داشته است.

البته کارشناسان معایبی مانند ناهماهنگی موتور و گیربکس و در نتیجه، مصرف سوخت بالا را نیز برای جک J5 ذکر کرده‌اند.

زیباترین عکس‌های ماشین جک J5

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک J5 را می‌بینید که از گالری محصولات کرمان موتور انتخاب شده است:

جک J5

JAC J5

JAC J5

تجربه خریداران ماشین‌ جک J5

کاربرانی که رانندگی با ماشین JAC J5 را تجربه کرده‌اند، از کیفیت سواری مطلوب، قدرت موتور مناسب و مصرف سوخت نسبتاً خوب این خودرو در محیط‌های شهری راضی بوده‌‌اند.

ضعف ترمزها، شنیده شدن صدای موتور در کابین، کیفیت رنگ پایین بدنه و ارتفاع کم هم از مواردی است که کام دارندگان ایرانی این محصول برند جک را تلخ کرده است.

بررسی ظاهری و فنی ماشین KMC J7

گفتیم که کرمان موتور خودروهای نسل جدید جک را با نام KMC به بازار می‌فرستد. یکی از این محصولات، سدان KMC J7 است.

کرمان موتور در سال ۱۴۰۱ پس از ارتقا‌ی جک JAC A5 توسط کمپانی، آن را با نام KMC J7 به بازار داخلی فرستاد. این مدل برند جک را در بازارهای دنیا با نام A5 Plus می‌شناسند.

KMC J7 از ظاهر اسپرت جذاب و طراحی شکیل عناصر کابین داخلی بهره می‌برد.

پیشرانه قدرتمند، گشتاور 300 نیوتن‌متری و شتاب صفر تا صد کمتر از 8 ثانیه را می‌توان از جذابیت‌های فنی این سدان خوش‌طرح دانست. سیستم تعلیق قوی و ترمزهای چهارچرخ دیسکی هم خیال رانندگان و سرنشینان KMC J7 را از بابت ایمنی راحت می‌کند.

از نظر کارشناسان شاید تنها عیب برجسته استفاده از KMC J7 در ایران این باشد که پیشرانه‌ توربو GDI آن به شدت به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری حساس است. این وضعیت می‌تواند به معنی هزینه بالاتر و دشواری بیشتر در تهیه بنزین مناسب و استهلاک سریع‌تر برای دارندگان داخلی آن باشد.

زیباترین عکس‌های ماشین KMC J7

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک KMC J7 را می‌بینید که از گالری محصولات کرمان موتور انتخاب شده است:

KMC J7

Interior- KMC J7

تجربه خریداران ماشین‌ KMC J7

بر اساس گزارش کاربرانی که رانندگی با KMC J7 را تجربه کرده‌اند، طراحی خارجی چشمگیر، امکانات جانبی زیاد و جادار بودن از نقاط قوت این محصول برند جک بوده است.

اما این کاربران از استهلاک گیربکس، کیفیت نامناسب بعضی قطعات مونتاژشده در کرمان موتور، نداشتن سنسور جلو، ضعف رنگ بدنه و موقعیت نامناسب اهرم تنظیم پشتی صندلی KMC J7 شکایت داشته‌‌اند. در مواردی به مشکلات لاستیک‌ها، کمبود لوازم یدکی جک J7 و سرگردانی افراد بین نمایندگی‌های مختلف هم اشاره شده است. همچنین میتوانید مطلب بررسی خودروی جک جی 7 برای کسب اطلاعت بیشتر مطالعه نمایید.

بررسی ظاهری و فنی ماشین KMC T8

پیکاپ KMC T8 از سال ۱۳۹۹ وارد خط مونتاژ کرمان موتور شد. این محصول برند جک طراحی خارجی باابهتی دارد که از تویوتا هایلوکس الهام گرفته شده است. KMC T8 با کابین و رکاب بزرگ، قابلیت‌های آفرودی متوسط و قابلیت حمل بار خوب رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کرده است و به موتور توربوشارژر با قدرت و گشتاور مناسبی مجهز است.

کارشناسان برای KMC T8 معایبی مانند عرض کم و خشکی نشیمنگاه  صندلی‌ها، نداشتن دریچه‌ تهویه در بخش عقب و کوبش سیستم تعلیق این بخش را ذکر می‌کنند.

زیباترین عکس‌های ماشین KMC T8

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های پیکاپ KMC T8 را می‌بینیم:

پیکاپ KMC T8

PICKUp KMC T8

تجربه خریداران ماشین‌ KMC T8

درمورد ماشین KMC T8 نظرات متناقضی در سایت‌های نقد و بررسی ماشین JAC دیده می‌شود. تعداد زیادی از کاربران، ظاهر زیبا، آپشن‌ها و قدرت این پیکاپ چهاردر جک را نسبت به محصولات داخلی تحسین کرده‌اند، اما برخی قابلیت‌های آفرودی و توان موتور آن را در محیط‌هایی با جاده‌های ناهموار زیر سئوال برده‌اند و از صندلی‌های خشک آن هم شکایت کرده‌اند.

بررسی ظاهری و فنی ماشین KMC K7

کراس اوور لوکس KMC K7 که تولید داخلی آن از سال ۱۴۰۰ آغاز شد، در واقع نسخه فیس‌لیفت‌شده جک ریفاین S7 است که در بازار چین، جک X7 نام دارد و در ایران با نام KMC K7 عرضه می‌شود.

نمای خارجی ماشین جک KMC K7 به سبکی تهاجمی و مدرن طراحی شده است و داخل کابین مینیمال و جادار آن هم به امکانات جدید زیادی از جمله نمایشگر بزرگ وسط و نمایشگر سرعت و دور موتور مجهز است. KMC K7 به پیشرانه توربوشارژر مجهز است که قدرتی معادل 174 اسب‌بخار و گشتاور 251 نیوتن‌متری تولید می‌کند.

البته پیشرانه این کراس اوور محبوب هم به کیفیت سوخت حساس است و یکی از مشکلاتی است که کام دارندگان ایرانی آن را تلخ می‌کند. ظاهراً برخی از دارندگان نیز برای یافتن لوازم یدکی جک K7 با مشکلاتی روبرو بوده‌اند.

زیباترین عکس‌های ماشین KMC K7

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین جک KMC K7 را می‌بینید که از گالری محصولات کرمان موتور انتخاب شده است:

KMC K7

جک KMC K7

تجربه خریداران ماشین‌ KMC K7

خریداران ماشین KMC K7 طراحی داخل کابین و امکانات هیجان‌انگیزی مانند ماساژور راننده، گرمکن و سردکن صندلی، امکان تنظیم پشتی صندلی‌های عقب، سانروف با نمای پانورامای آسمان و سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی را از مزایای این محصول جک دانسته‌اند.

اما برخی کاربران گفته‌اند که حذف یک‌سری از آپشن‌های ایمنی مانند ایربگ‌های پرده‌ای، سیستم‌های هشدار تغییر لاین، نقطه کور و تصادف جلو در نسخه‌های مونتاژ داخل آن‌ها را کمی نسبت به KMC K7 دلسرد کرده است. حساسیت پیشرانه GDI به بنزین بی‌کیفیت داخلی هم مشکل دیگری است که تقریباً همه دارندگان خودروهای چینی در ایران با آن دست به گریبان‌اند.

بررسی ظاهری و فنی ماشین KMC X5

KMC X5 جدیدترین محصول برند جک در ایران است. کمپانی جک پس از موفقیت جک S5 در ایران، تصمیم گرفت دومین نسخه فیس‌لیفت این محصول را اما این بار با نام KMC X5 به بازار ایران بفرستد. کرمان موتور مونتاژ این ماشین JAC را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرد، ولی انتشار اطلاعات رسمی آن حدود دو ماه پیش (در ۲۳ مهر ۱۴۰۲) انجام شد.

طراحی خارجی و کابین داخلی KMC X5 تفاوت زیادی با جک S5 دارد. این کراس اوور شهری فضای داخلی راحتی برای یک خانواده 5 نفره فراهم می‌کند و پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر آن رانندگان را ناامید نکرده است.

مانند بیشتر خودروهای چینی، پیشرانه KMC X5 هم به کیفیت سوخت حساس است و نگه‌داری اصولی از آن در ایران امکان‌پذیر نیست. از نظر کارشناسان، پلتفرم قدیمی KMC X5 هم از معایب آن به شمار می‌رود.

زیباترین عکس‌های ماشین KMC X5

در این بخش تعدادی از زیباترین عکس‌های ماشین KMC X5 را می‌بینید که از گالری محصولات کرمان موتور انتخاب شده است:

KMC X5

KMC X5

KMC X5

تجربه خریداران ماشین‌ KMC X5

ثبت‌نام شرکت سازنده برای فروش KMC X5 به تازگی آغاز شده و اولین ثبت‌نام‌کنندگان ایرانی، خودرویشان را در اسفندماه تحویل خواهند گرفت. بنابراین کاربران تاکنون تجربه دقیقی از رانندگی با این خودرو نداشته‌اند.

با این حال می‌توان گفت که به دلیل تشابه فنی KMC X5 با جک S5 نیوفیس، خریداران این ماشین JAC در ایران با مشکل کمبود لوازم یدکی روبرو نخواهند بود. اضافه شدن سیستم ترمز اتوهلد، سانروف پانورامیک و سرد کن کنسول میانی هم برای بعضی کاربران جذاب بوده است.

بعضی کاربران نیز پیش‌بینی کرده‌اند که وزن سنگین و ابعاد عظیم کی ام سی X5، چالش مهمی برای توان آن باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب وبلاگ طهران کمپانی، به معرفی شرکت خودروسازی جک پرداختیم، تاریخچه  برند جک را مرور کردیم و دیدیم که مدل‌های مختلف ماشین جک در ایران کدام‌اند. در ادامه به سراغ بررسی ظاهری و فنی محصولات برند جک و KMC در ایران رفتیم و معایب و مزایای انواع مدل‌های ماشین JAC را از دید کارشناسان و کاربران ایرانی بررسی کردیم.

مطالعه این مطلب نشان داد که یکی از دغدغه‌های تکراری علاقه‌مندان و دارندگان خودروهای چینی در ایران، تهیه لوازم یدکی ماشین جک است. طهران کمپانی با تکیه بر دو دهه سابقه در این زمینه، مجموعه کامل و متنوعی از لوازم یدکی ماشین چینی، از جمله محصولات برند جک را با قیمت‌ مناسب عرضه می‌کند.

شما می‌توانید پرسش‌های خود را درمورد لوازم یدکی ماشین جک، عیب‌یابی محصولات برند جک، قطعات مصرفی انواع ماشین JAC، موجودی و روش ارسال در بخش نظرات پایین همین صفحه بنویسید و به سرعت پاسخ بگیرید.

اگر هم نیاز داشتید که به صورت مستقیم به سراغ خرید لوازم مورد نیازتان بروید، همین الان روی خرید لوازم یدکی جک کلیک کنید.

منبع: jack brand by Wikipedia 

 

2 دیدگاه در “راهنمای جامع برند جک: نقد و بررسی همه خودروهای شرکت خودروسازی JACK MOTORS

  1. ناشناس گفت:

    مطلب خیلی جامع و مفید بود.

  2. فرهاد گفت:

    به نظرم بعضی از مدل‌ها رو می‌شه با هم مقایسه کرد و اطلاعات بیشتری داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *