تعمیرات و نگه داری

انواع چراغ خودرو و نحوه کارکردن آن

انواع چراغ خودرو

انواع چراغ خودرو براساس طرح و شکل خودرو طراحی میشوند که هر یک عملکرد و کارایی به خصوص خود را دارد. تعداد زیادی چراغ جلو (headlights) و چراغ عقب بر روی بدنه خودرو طراحی شده اند و تعداد هم داخل خودرو قرار گرفته اند. هدف اصلی از طراحی چراغ های خودرو امنیت سرنشینان میباشد تا از خطرات جاده به دور باشند. پس باید در مورد انواع چراغ های خودرو و نحوه عملکرد آنها اطلاعات کافی داشته باشیم. چراغ های خطر, ترمز, مه شکن (Fog lights), دنده عقب و چراغ راهنما از مهم ترین چراغ های خودرو به حساب می‌آیند که کارکرد درست آنها مربوط به عملکرد درست سیسنم چراغ ماشین ( car lights system) میباشد که در ادامه این مطلب از سایت لوازم یدکی طهران کمپانی در مورد هر یک از آنها توضیح میدهیم.

انواع چراغ خودرو

 

عملکرد سیستم چراغ ماشین

قبل از اینکه در باره انواع چراغ خودرو صحبت کنیم ابتدا با عملکرد سیستم چراغ ماشین باید آشنا بشویم. این سیستم قطعاتی مانند چراغ جلو، فلاشرهای جلو و عقب و سقف خودرو را شامل می‌شود. سیستم چراغ ماشین با هدف روشن‌کردن مسیر برای راننده، تشخیص اتومبیل توسط دیگران و اطلاع‌رسانی به رانندگان دیگر در مورد سرعت، اندازه و موقعیت خودرو طراحی شده است.
این چراغ‌ها دارای رنگ‌های متنوعی هستند. شما هنگامی که در مکان‌های شلوغ با سرعت بالا درحال حرکت هستید، رانندگان به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را از هم تشخیص دهند. این قطعات دارای پایه چراغ ماشین نیز هستند.

عملکرد انواع چراغ خودرو

انواع چراغ خودرو

چراغ نور پایین جلو

چراغ های نور پایین جلو نسبت به سایر چراغ های دیگر خودرو مصرف برق بیشتری دارند و روشن تر از چراغ های جانبی میباشند اما روشنایی آن به اندازه چراغ های نور بالا جلو نمیباشد. دلیل اینکه اسم این نوع چراغ ها چراغ نور پایین جلو میباشد به خاطر زاویه رو به پایین آنها میباشد. دکمه روشن کردن آنها معمولا روی صفحه داشبورد میباشد. اگرچه بسیاری از خودروهای جدید دارای چراغ های نور پایین جلو هستند که بدون نیاز به دخالت راننده کار میکنند.
بهتر است زمانی از این چراغ ها استفاد شود که هوا بسیار تاریک باشد و دید خوبی نداشته باشیم.

چراغ نور بالا جلو

چراغ نور بالا جلو روشن ترین نوع چراغ های جلو در خودروهای معمولی هستند. آنها زاویه بالاتری نسبت به چراغ های نور پایین جلو دارند و به شما امکان دید قسمت بیشتری از جاده را میدهند. دکمه روشن کردن آنها معمولاً در نزدیکی دکمه چراغ نور پایین جلو قرار دارد و نوع لامپ های این نوع چراغ ها نیز متفاوت میباشد. زمانی باید از این نوع چراغ ها استفاده کنید که جاده بسیار تاریک میباشد و همچنین خودروی دیگری از روبرو به سمت شما نمیاید.

چراغ نور بالا جلو

چراغ خطر ماشین

چراغ خطر ماشین در انتهای خودرو قرار دارد و هنگام توقف خودرو رنگ آن‌ها از قرمز کم‌رنگ به قرمز روشن تغییر می‌کند. این نوع چراغ‌ها در شرایط خاص همچون نور کم، مه، تاریکی، بارندگی، تغییر حالت و حرکت خودرو پیام‌های مختلفی را به خودروهای دیگر می‌رسانند.
محل قرارگیری آن‌ها روی بدنه و عقب خودرو بوده و در هر سمت اتومبیل نصب می‌شوند. بعضی از آن‌ها کاسه چراغ مستقل دارند اما برخی دیگر با چراغ ترمز، در یک قسمت نصب شده‌اند.
طلق چراغ ماشین در این نوع چراغ‌ها به رنگ قرمز است و درصورت بی‌رنگ بودن این طلق حباب‌هایی قرمز رنگ دور آن‌ها طراحی می‌شود.

چراغ خطر جلو

چراغ‌های ترمز

این چراغ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تا حدی که اگر چراغ ترمز شما مشکل داشته باشد و پلیس متوجه خرابی آن شود، شما را جریمه می‌کند.
چراکه در صورت خراب‌بودن این چراغ اگر راننده ترمز کند و این چراغ روشن نشود، ماشین عقبی متوجه نشده و با سرعت به ماشین جلویی برخورد می‌کند.
چراغ ترمز در بخش عقب خودرو قرار دارند که یک یا ۲ عدد هستند. رنگ طلق یا عدسی آن‌ها نیز قرمز رنگ است. در خودروهای جدید چراغ ترمز سوم نیز به این قطعات اضافه شده که در پایین شیشه عقب قرار دارد. با این کار دید خودروهای دیگر نسبت به ترمزهای ناگهانی بیشتر خواهد شد.

چراغ خطر مهم ترین نوع در انواع چراغ خودرو میباشد

چراغ کنار ماشین

این نوع چراغ‌ها هنگام پیچیدن و تغییر مسیر روشن می‌شوند و مسیر را برای راننده مشخص می‌کنند. البته در برخی از خودروها، این نورها گاهی به چراغ راهنما یا دنده عقب متصل هستند تا عملکرد آن‌ها بهبود یابد.
محل قرارگیری چراغ کنار ماشین معمولا روی آینه بغل‌ها است اما در برخی از خودروهای دیگر روی بدنه آن‌ها قرار دارند.

چراغ راهنما ماشین

یکی از اجزای مهم سیستم روشنایی خودرو چراغ راهنما است که به آن چشمک‌زن یا فلاشر نیز گفته می‌شود. این نوع قطعات در گوشه چپ، راست جلو و عقب قرار دارند که هنگام تغییر جهت خودرو روشن می‌شوند.
همچنین این چراغ‌ها جهت اطلاع‌رسانی به رانندگان دیگر هم استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید درصورت مشاهده تصادف یا هر حوادث دیگری با این چراغ‌ها به راننده پشت سر خود اطلاع دهید.

چراغ‌های پلاک خودرو

در هر خودرو، در قسمت عقب چراغ‌های پلاک وجود دارند. این چراغ‌ها در بالا یا طرفین واقع شده‌اند تا هنگام شب به‌راحتی قابل مشاهده باشند. همچنین تعداد آن‌ها معمولا شامل ۲ عدد در جلو و ۲ عدد در عقب است. البته ممکن است با توجه به طراحی خودرو تعداد آن‌ها متفاوت باشد.

چراغ پلاک خودرو

چراغ‌های دنده عقب

این چراغ‎‌ها هنگام دنده عقب رفتن روشن می‌شوند تا راننده بتواند مسیر پشت خود را ببیند. طلق این چراغ‌ها بی‌رنگ است اما برجستگی‌هایی روی آن‌ها وجود دارد تا بتواند نور را روی سطح پخش کند و فضای بیشتر را روشن کند.

چراغ داخل صندوق عقب

این چراغ هنگامی که شما قصد دارید در شب داخل صندوق عقب خود را نگاه کنید، روشن می‌شود تا دید کافی داشته باشید. این چراغ‌ها به صورت تک یا ۲ چراغ تولید می‌شوند.

چراغ چک ماشین

چراغ چک ماشین، چراغ عیب‌یابی نیز نام دارد که توسط ECU یا کامپیوتر خودرو خطاهای موجود در خودرو را نشان می‌دهد. در واقع چراغ چک یک هشدار تصویری به شکل موتور ماشین است که به دلایل مختلف روی پنل پشت فرمان روشن می‌شود. در ابتدا پس از روشن شدن چراغ چک، نشانگر آن رنگ ثابتی را نشان می‌دهد (معمولاً زرد و در بعضی ماشین‌ها کهربایی یا نارنجی‌)؛ در این حالت، ماشین به شما می‌گوید که باید وضعیت را ارزیابی و عیب‌یابی کنید. همچنین میتوانید علت روشن شدن چراغ چک را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

چراغ چک خودرو

چراغ کف ماشین

چراغ کف ماشین در کف خودرو نصب می‌شود که دارای رنگ‌های مختلفی هستند و بیشتر جنبه تزئینی دارند.

چراغ های مه شکن

چراغ‌های مه شکن بر خلاف چراغ‌های جلو که توسط مه منعکس می‌شوند، برای عبور از مه طراحی شده‌اند. چراغ های مه شکن هم در قسمت جلو خودرو قرار دارند و هم در قسمت عقب. سوئیچ های روشن کردن این چراغ ها به صورت رنگی میباشند. کهربایی برای چراغ‌های مه شکن عقب و سبز برای چراغ‌های مه شکن جلو میباشند.
در اکثر خودروها، قبل از فشار دادن کلید چراغ مه شکن، باید چراغ های نور پایین جلوی خودرو را روشن کنید.

انواع لامپ چراغ خودرو

همان طور که خودرو ها روز به روز پیشرفته تر میشوند, چراغ های آنها نیز دچار تحولاتی نیز میشوند. زیرا تولیدکنندگان تأثیرات زیست محیطی کار خود را در نظر می گیرند. یشرفت تکنولوژی سه نوع لامپ رایج را برای خودرو ها فراهم کرده است.
  • لامپ هالوژنی
  • لامپ دیودهای ساطع نور (LED)
  • لامپ زنون

لامپ هالوژنی

چراغ های هالوژن بیشترین نوعی از لامپ های هستند که در چراغ خودرو ها استفاده میشود. آنها از ترکیبی از گازهای نیتروژن و آرگون ساخته میشوند.
در این نوع  لامپ ها زمانیکه که فیلامنت گرم می شود، نور تولید می شود. با اینکه این نوع لامپ ها ارزان میباشند و به راحتی قابل تعویض هستند، اما در سال های اخیر محبوبیت خود را از دست داده اند.
درواقع یک لامپ هالوژن استاندارد 1300 لومن تولید می کند که سطح نور خوبی است اما نسبت به سایر گزینه ها کم نورتر است. و دلیل دیگری سبب شده است که از محبوبیت این نوع لامپ ها کاسته شود  گرمای غیرضروری و استفاده نشده تولید شده توسط هالوژن میباشد که سبب ناکارآمد کردن این نوع لامپ ها میشود و همچنین نور را به طور متمرکز پخش نمیکند لذا جاده رو به اندازه کافی روشن نمیکند.

لامپ LED

LED مخفف “دیودهای ساطع کننده نور” است و در حال حاضر بهترین تکنولوژی برای بهینه سازی انرژی میباشد. مدت زمان روشن شدن آنها 250 برابر سریعتر از هالوژن میباشد و به همین دلیل برای چراغ های ترمز و نشانگر استفاده میشوند. مزایای این نوع چراغ ها طول عمربالا و انعطاف پذیری در طراحی میباشد. همچنین چراغ های LED از لامپ های هالوژن با همان وات نیز روشن تر هستند. ال ای دی ها هنگام عبور برق از آنها، مقدار کمی گرما در امیتر تولید می کنند و برای جلوگیری از آسیب به کابل های مجاور به سیستم های خنک کننده نیاز دارند. سیستم های خنک کننده به طور کلی در قسمت موتور قرار می گیرند.

لامپ زنونی

لامپ زنونی لامپ های تخلیه با شدت بالا (HID) میباشند. زنون گازها و فلزات کمیاب را گرم می کند تا درخشش سفید یا آبی روشن ایجاد کند. آنها تا سه برابر روشن تر از لامپ های هالوژن با وات یکسان هستند. لامپ های HID برای شروع به کار به انرژی بیشتری نسبت به هالوژن نیاز دارند اما با مصرف انرژی بسیار کمتر و طول عمر بیشتر کار می کنند. چراغ‌های جلو HID زمانی که آنها را در جاده می‌بینید بسیار متمایز هستند، اما به چند دلیل نتوانسته‌اند به یک استاندارد صنعتی تبدیل شوند. از جمله این موارد می توان به هزینه فلزات کمیاب مورد نیاز برای تولید آنها، روشنایی بیش از حد آنها که نور زننده برای راننده روبرویی ایجاد میکند و مدت زمان طولانی که برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز است میتوان اشاره کرد.

 

نکات تکمیلی در مورد انواع چراغ خودرو

همان طور که میدانید چراغ های خودرو یکی از مهم ترین بخش هایی هر خودرویی میباشد که توجه و رسیدگی به آن الزامی میباشد و مانند سایر بخش هایی دیگر خودرو ممکن است دچار آسیب و خرابی شود پس بهتر است که نکاتی در این مورد هم بدانیم.

یکی از مشکلات رایج چراغ خودرو ها مات شدن آنها میباشد که شایع ترین دلایل آن موارد زیر میباشد.

  • آلودگی هوا
  •  تماس مستقیم با نور خورشید به مدت‌طولانی
  • حرارت زیاد لامپ‌های داخل چراغ
  • جنس و کیفیت نامناسب طلق چراغ ماشین
  •  برخورد ذرات مختلف به چراغ‌های جلو و خراش برداشتن آن‌ها

مشکل رایج دیگر در چراغ خودرو ها مشکلات برقی میباشد. مشکل برقی چراغ خودرو در قسمت پاور به‌وجود می‌آید. در صورت از بین رفتن پاور، باید برای تعویض آن اقدام کنید. معمولا لامپ‌های خودرو به‌صورت همزمان اما به محض مشاهده این مشکل باید اقدام به تعویض پاور آن کنید.
مشکل دیگر کارنکردن چراغ نور بالا و پایین میباشد که علت خرابی آنها سوختن لامپ و خرابی کلیدهای نور بالا و نور پایین است.

جمع‌بندی

چراغ ماشین انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها شامل چراغ جلو، عقب، کنار، چک، خطر و مطالعه می‌شوند. این قطعات هر کدام ویژگی و کارایی خاص خود را دارند.  که وجود هر یک از این چراغ ها برای خودرو ضروری میباشد و رسیدگی به آن در اولویت باید باشد زیرا روشنایی خودرو امری مهم برای حفظ سلامت سرنشینان میباشد.

منبع: types of Car lights and headlights

 

همچنین بخوانید:

بهترین روش خرید لوازم یدکی جک در تهران

از کجا بفهمیم گیربکس ماشین خراب است؟5 علت رایج

نشانه های روغن ترمز باکیفیت چیست ؟

کروز کنترل: ارتقاء راحتی و کارایی در رانندگی

سنسور اکسیژن | دقت و حساسیت در یک قطعه

راهنمای خرید لنت ترمز | معرفی سیستم ترمز ماشین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *