تعمیرات و نگه داری

راهنمای خرید لنت ترمز | معرفی سیستم ترمز ماشین

brake-pads

چه چیزی از بیشتر از کیفیت لنت ترمز در ایمنی و حفظ سلامت شما و خودرو اهمیت دارد؟ خرید لنت ماشین تقلبی به سادگی می‌تواند خسارت‌های سنگین مالی و آسیب‌های جسمی به شما تحمیل کند؛ یعنی با خرید لنت ترمز ارزان‌تر یا خرید از فروشگاه‌های نامعتبر، شما به راحتی سرمایه و سلامتی خود را در خطر قرار داده‌اید.

بدون پرداختن به حاشیه، در ادامه این مطلب، به راحتی می‌توانید خرید لنت ترمز برای خودروهای چینی را به بهترین نحو و با اطمینان انجام دهید چون در این مقاله، نکات مهمی در مورد لنت  ترمز خودرو می‌آموزید.

اگر هر برند و مدلی از خودروهای چینی را خریده‌اید و استفاده می‌کنید، به جای درستی هدایت شده‌اید. ما در بلاگ طهران کمپانی به طور تخصصی به آموزش خرید لوازم یدکی برای تمام خودروهای چینی می‌پردازیم و به طور کلی این بلاگ تخصصی به حوزه خودرو، خصوصاً ماشین‌های چینی تعلق دارد.

ترمز ماشین چگونه کار می‌کند؟

برای این که درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از سیستم ترمز خودروها داشته باشید بهتر است بدانید که طراحی و مهندسی این بخش اساسی از ماشین چگونه کار می‌کند. امروزه، اکثر خودروهای موجود در دنیا با استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک سرعت خود را کم می‌کنند.

در سیستم ترمز خودروی شما، فشار ایجاد شده با استفاده از پمپ هیدرولیک به کالیپرهای ترمز منتقل می‌شود و کالیپرها، سنگر نهایی توقف خودرو یعنی لنت ترمز را به دیسک ترمز می‌چسبانند.

در واقع، سیستم ترمز هیدرولیک خودرو شامل چند قطعه است که شامل پمپ هیدرولیک، مخزن روغن، لوله‌های ترمز، کالیپرهای ترمز، لنت ترمز و پدال ترمز است. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، این فشار از طریق روغن موجود در لوله‌های ترمز به کالیپرهای ترمز منتقل می‌شود و این کالیپرها به دقت و اندازه دلخواه شما به لنت ترمز فشار وارد می‌کنند تا سرعت خودرو کاهش یابد یا کلاً متوقف شود.

لنت ترمز خودرو چیست و چگونه عمل می‌کند؟

لنت خودرو یک قطعه مهم در سیستم ترمز ماشین شماست که باعث می‌شود که سرعت خودروی شما تا لحظه توقف کاهش یابد. این قطعه برای هر چرخ به صورت جفت استفاده می‌شود و هر یک از لنت‌ها روی یک ورقه فلزی چسبیده شده است.

در گذشته، این قطعه از ترمز ماشین با استفاده از آزبست ساخته می‌شد اما با ممنوعیت استفاده از آن از طرف سازمان بهداشت جهانی، لنت ترمز خودرو در سراسر جهان از مواد خاصی مانند کامپوزیت، رزین، استیل، سرامیک، فولاد و … ساخته شد.

زمانی که ترمز ماشین را فشار می‌دهید، لنت ترمز روی دیسک ساییده می‌شود و در اثر این اصطکاک، انرژی جنبشی به گرما تبدیل می‌شود و لنت شما هر بار کم و کم‌تر می‌شود. رقابت شرکت‌های تولید کننده این قطعه بر سر این است که محصول باکیفیت‌تری را به شما ارائه دهند که شدت سایش آن در ترمزگیری کم‌تر باشد و این طول عمر بالا، در هنگام خرید لنت ترمز نظر شما را جلب کند.

informal-break-pads

معرفی انواع ترمز ماشین

سیستم ترمز ماشین به چندین نوع تقسیم می‌شود که عملکرد آن‌ها در نهایت چندان متفاوت نیست و از نظر نحوه وارد شدن فشار به لنت ترمز با هم فرق دارند. انواع ترمز خودرو عبارت است از:

۱- سیستم ترمز دیسکی: در این نوع سیستم، لنت ماشین به دو صفحه دیسک فولادی فشار داده می‌شود و سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. امروزه رایج‌ترین نوع صفحه ترمز، خداقل در خودروهای سواری از نوع ترمز دیسکی است.

۲- ترمز کاسه‌ای:‌ اولین ترمز ماشین که در دنیا ساخته شد، از این نوع بود و خودروهای قدیمی‌تر، هنوز هم از این نوع ترمز استفاده می‌کنند. تفاوت این نوع از سیستم ترمز این است که لنت ترمز خودرو به جای دیسک صاف، روی یک صفحه کاسه مانند فشار داده می‌شود. ترمز کاسه‌ای در خودروهای سواری کم‌تر استفاده می‌شود و کاربرد آن برای خودروهای سنگین است.

۳- سیستم ترمز بادی: ترمز ماشین از نظر نحوه انتقال فشار پدال هم به دو نوع تقسیم می‌شوند. در سیستم ترمز بادی، با فشار دادن پدال، پمپ باد،‌ فشار هوا را از طریق لوله‌ها به لنت ترمز خودرو می‌رساند و آن را به دیسک یا کاسه ترمز فشار می‌دهد. ترمزهای بادی معمولاً در خودروهای سنگین استفاده می‌شود.

Brake-sys

۴- سیستم ترمز هیدرولیک: این نوع از ترمز هم دققیقا مثل ترمز بادی کار می‌کند با این تفاوت که در این نوع سیستم، فشار مایع روغنی هیدرولیک به کالیپرهای ترمز منتقل می‌شود و باعث ترمز کردن خودرو می‌شود.

۵- سیستم ترمز ABS: این نوع سیستم ترمز تجهیزات جدید الکترونیکی برای ترمز ماشین است که با استفاده از ECU و حسگرهای مختلف، به طور خودکار فشار لنت ماشین را کنترل می‌کند و از قفل شدن چرخ‌ها در صورت ترمز کردن ناگهانی جلوگیری می‌کند.

معرفی انواع لنت ترمز ماشین

۱- لنت ارگانیک: این نوع لنت خودرو از مواد آلی مثل فیبر، کربن، صمغ و رزین ساخته می‌شود. این لنت‌ها بسیار نرم و سبک هستند و در نتیجه، کم‌ترین صدا را تولید می‌کنند. اما این لنت‌ها به سرعت ساییده می‌شوند و شما را زودتر به فرایند خرید لنت ترمز سوق می‌دهند.

۲- لنت فلزی و نیمه‌فلزی: این نوع لنت خودرو از فلزات مختلف مانند فولاد، برنج، آلومینیوم و… ساخته می‌شود. این لنت‌ها بسیار سخت و مقاوم هستند و در نتیجه برای استفاده در شرایط سخت مناسب هستند. این محصولات، گرمای حاصل از اصطکاک را به خوبی انتقال می‌دهند اما صدای زیادی هم تولید می‌کنند. عیب این نوع از لنت ماشین این است که استفاده از آن به دیسک خودرو آسیب وارد می‌کند.

۳- لنت سرامیکی: این نوع از لنت‌ها از مواد سرامیکی مانند فیبر مسی، سرامیک و اکسید آلومینیوم ساخته می‌شود. این لنت‌ها بسیار سبک و مقاوم هستند و در نتیجه برای استفاده در شرایط سخت و در تمام فصول سال و آب و هوا مناسب است. با خرید لنت ترمز سرامیکی، صدای ترمز بسیار کم می‌شود و گرد حاصل از سایش لنت هم به شدت کاهش پیدا می‌کند.

۴- لنت زینتری: این نوع لنت‌ها از مواد آلی و فلزی مثل الیاف کامپوزیت و ذرات استیل تشکیل شده‌اند و اصلاً مقاوم و با دوام نیستند. هزینه خرید لنت ترمز زینتری هم بسیار بالاست زیرا این نوع از لنت خودرو برای ماشین‌های مسابقه‌ای ساخته می‌شود. برای دریافت عملکرد مناسب از این نوع لنت خودرو، باید دمای آن را به حد مشخصی برسانید. به همین دلیل این نوع از لنت فقط برای خودروهای مسابقه‌ای کاربرد دارد و برای خودروی عادی اصلاً استفاده نمی‌شود.

چطور بفهمیم لنت ترمز ماشین تمام شده است؟

برای این که بفهمید چه زمانی باید لنت ترمز را عوض کنید، باید چند نشانه ساده از ترمزگیری را به خاطر بسپارید و در صورت وقوع هر یک از این موارد، لنت قدیمی را باز کنید و سپس، بهترین لنت ترمز را روی خودروی چینی خود نصب کنید. انواع نشانه‌های رسیدن زمان تعویض لنت خودرو را در ادامه می‌خوانید:

۱- لرزش پدال ترمز: اگر اخیراً در هنگام ترمز گیری، پدال ترمز زیر پای شما می‌لرزد، به احتمال بسیار زیادی زمان تعویص لنت ترمز خودروی شما فرا رسیده است.

۲- به هم ریختگی فرمان خودرو: اگر اخیراً در هنگام ترمزگیری، فرمان خودروی شما به یک سمت متمایل می‌شود یا اصطلاحاً فرمان خودروی شما به سمت چپ یا راست می‌کشد، ممکن است لنت ترمز ماشین شما تمام شده باشد.

۳- تغییر صدای ترمز: بارزترین از تمام شدن سطح لنت خودرو این است که در هنگام ترمز گیری با صدای ناهنجاری مثل جیغ کشیدن رو به رو شوید. البته بهتر است که خرید لنت ترمز را تا این مرحله به تعویق نیندازید چون در این حالت، دیسک خودروی شما به سرعت آسیب می‌بیند.

۴- روشن شدن هشدار لنت خودرو در پشت آمپر: کارخانه‌های تولیدی خودرو چینی برخی از مدل‌های خود را با نشانگر زمان تعویض لنت ماشین و میزان باقی مانده از لنت مجهز کرده‌اند. این نشانگر به عنوان سامانه هشدار لنت ترمز (Brake Pad Wear Indicator) شناخته می‌شود. برخی از مدل‌های خودروی چینی که این نشانگر را دارند

– Changan CS35 Plus

– Geely Emgrand X7 Sport

– BYD Tang

– Great Wall Haval H6

به علاوه، برخی از مدل‌های دیگر خودروهای چینی نیز در نسخه‌های آپشن‌دار، این ویژگی را به شما ارائه می‌دهند.

۵- روشن شدن چراغ هشدار ترمز: خودروهای قدیمی‌تر، فرا رسیدن زمان تعویض لنت خودرو را با روشن کردن چراغ هشدار خودرو به شما اطلاع می‌دهند.

۶- پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز: هر چه لنت ماشین بیشتر خورده شود، روغن فضای بیشتری برای فشرده شدن پیدا می‌کند و بنابراین، در هنگام ترمز گیری، پدال ترمز بیش از قبل پایین می‌رود.

۷- کاهش قدرت ترمز: اگر به هر دلیلی حس کردید که قدرت ترمزگیری خودروتان کاهش یافته است، حتماً به نمایندگی مجاز مراجعه کنید و در صورت نیاز، خرید لنت ترمز را در اولویت خود قرار دهید.

brake-pads

ویژگی‌های بهترین لنت ترمز

  • لنت ترمز باید بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی و سرعت‌ها و جاده‌های مختلف، کارایی مناسبی داشته باشد و کاهش سرعت را به راحتی انجام دهد.
  • بهترین لنت ترمز باید عمر طولانی داشته باشد.
  • لنت ماشین باید بتواند بدون کم‌ترین صدایی، خودروی شما را نگه دارد.
  • لنت خودروی شما نباید باعث خوردگی دیسک ترمز شود.
  • پس از خرید بهترین لنت ترمز متوجه خواهید شد که این محصول گرد و غبار زیادی تولید نمی‌کند.

چگونه عمر لنت خودرو را بیشتر کنیم؟

  • خرید لنت ترمز با کیفیت و مطابق با سیستم ترمز خودروی چینی شما؛
  • ترمزگیری صحیح و استفاده از دنده معکوس به جای ترمز؛
  • جلوگیری از ترمز کردن ناگهانی و طولانی مدت؛
  • تمیز کردن منظم دیسک و لنت ترمز؛
  • استفاده نکردن از لنت‌های تقلبی؛
  • جلوگیری از بار اضافه بیش از ظرفیت استاندارد خودرو؛
  • تا لحظه آخر گاز ندهید و از عقب‌تر با کم کردن فشار گاز، سرعت را کاهش دهید؛
  • تعویض دیسک فرسوده یا تاب‌دار ترمز در خودروهای قدیمی؛
  • استفاده نکردن از خودرو در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند باران شدید یا یخبندان.

آیا خرید لنت ترمز تقلبی کار درستی است؟

استفاده از لنت ترمز تقلبی حوادث و مشکلات جدی‌ای برای خودرو و سلامت راننده و سرنشینان به همراه دارد. به علاوه این که استفاده از لنت ترمز تقلبی، مشکلات زیر را به شما تحمیل می‌کند:‌

  • لنت ترمز تقلبی به راحتی به دیسک و سیستم ترمز خودرو آسیب می زند؛
  • این لنت‌ها طول عمر بسیار کوتاهی دارند؛
  • این محصولات صدای ترمزگیری را افزایش می‌دهند؛
  • و قدرت ترمزگیری خودروی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

با توجه به موارد بالا، به نظر شما منطقی است که برای کاهش هزینه‌های جزئی لنت، خسارت‌ها سنگین و جبران‌ناپذیری را به خودمان و خودرو وارد کنیم؟

نشانه‌های لنت ترمز اصلی برای خودروهای چینی

  • اگر متوجه شدید که زمان تعویض لنت خودروی شما فرا رسیده است، با استفاده از ویژگی‌های زیر، به خرید لنت ترمز اقدام کنید:
  • استفاده از بسته‌بندی استاندارد، لوگوی اصلی شرکت تولید کننده، هولوگرام اصالت کالا و بارکد و کد QR؛
  • رنگ لنت به‌صورت کوره‌ای و یک دست باشد؛
  • روی لنت ترمز ماشین علامت کنترل کیفی و شماره فنی یا پارت نامبر درج شده باشد؛
  • اتصال لنت ماشین فلز نگه دارنده بدون مشکل و نقص انجام شده باشد؛
  • محصول توسط برند معتبر تولید شده باشد.

چگونه ترمزهای ماشین را تقویت کنیم؟

۱- خرید لنت ترمز با کیفیت: همان طور که گفته شد، استفاده از لنت ترمز با کیفیت و مطابق با سیستم ترمز خودرو بسیار مهم است. لنت‌های با کیفیت بیشترین کارایی را در ترمز گیری دارند و به دیسک ترمز ماشین و سیستم ترمز صدمه نمی‌زنند.

۲. تعویض دیسک ترمز: در صورتی که دیسک ترمز خودرو شکسته یا ساییده شده است، بهتر است آن را تعویض کنید. دیسک ترمز جدید باعث افزایش قدرت ترمز گیری خودرو می‌شود.

۳. تعویض سیستم ترمز: در صورتی که سیستم ترمز خودرو قدیمی و نامناسب است، بهتر است آن را تعویض کنید. سیستم ترمز جدید باعث افزایش قدرت ترمز گیری و کاهش خط ترمز می‌شود.

۴. استفاده از روغن ترمز با کیفیت: استفاده از روغن ترمز با کیفیت باعث افزایش عمر لنت ترمز و دیسک ترمز می‌شود.

۵. نگهداری و تعمیرات منظم: برای حفظ قدرت ترمز گیری خودرو، بهتر است تعمیرات و سرویس منظم را جدی بگیرید. این سرویس شامل تعویض لنت ترمز، دیسک ترمز و روغن ترمز می‌شود.

۶. استفاده از فناوری‌های جدید: برخی از خودروها با فناوری‌های جدیدی مانند ABS و ESP مجهز شده‌اند که باعث افزایش قدرت ترمز گیری و کاهش خط ترمز می‌شود. در صورتی که خودرو شما به این فناوری‌ها مجهز نیست نمی‌توانید آن را به صورت جداگانه نصب کنید و در این موقعیت،‌ برای ارتقای سیستم ترمز بهتر است که خودروی خود را تعویض کنید.

بهترین لنت ترمز برای خودروهای چینی

برای خودروهای چینی، برندهایی مانند Bosch، TRW، ATE و Ferodo به عنوان برندهای معتبر لوازم یدکی و لنت ترمز شناخته شده است. برندهایی مانند Brembo و EBC نیز در بازار موجود ایران موجود است که با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه برای خودروی چینی شما مناسب است اما قبل از خرید هر برندی، بهتر است با توجه به مدل خودرو و سیستم ترمز آن، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که همیشه از نظر تخصصی استفاده کنید. برای خرید لنت ترمز برای خودروی چینی، اول به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا نوع لنت ترمز سازگار با خودروتان را شناسایی کنید یا این که با مراجعه به فروشگاه‌ها، نمایندگی‌ها و تعمیرکاران معتبر، برای خرید لنت ترمز مناسب از آن‌ها مشاوره بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب با انواع ترمز ماشین، انواع لنت ترمز،‌ نحوه نگهداری صحیح از این قطعه، زمان تعویض لنت خودرو و نکاتی در مورد خرید لنت ماشین‌های چینی آموختید. الان به خوبی می دانید که استفاده از لنت ترمز بی کیفیت چه عواقبی برای عهده دارد و کالای با اصالت چه ویژگی‌هایی دارد.

در نهایت، شما می‌توانید برای خرید لنت ترمز خودرو چینی خود، به مجموعه فروشگاه های طهران کمپانی در شهر خود مراجعه کنید و این قطعه یدکی را بدون واسطه،‌ با نازل‌ترین قیمت خریداری کنید و کالای اصلی را درِ خانه تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *